Kasvun Restart: pk-yritykset kasvuun tekoälyllä, verkkokaupalla ja kansainvälistymällä
Kasvun Restart -ajattelua vietiin pk-sektorin konkretiaan, kun EK järjesti puheenjohtaja Aaro Cantellin johdolla Kasvuyrittäjyysfoorumin 27.3. Se keräsi Korjaamon salin täyteen eri toimialojen pk-yrityksiä, jotka haluavat skaalata liiketoimintaansa isompaan kokoluokkaan. Menestyksen reseptejä jaettiin kolmella kaistalla: tekoälyn, verkkobisneksen ja kansainvälistymisen näkökulmasta. Alla poimintoja päivän huomioista.

Hallituksen puheenjohtaja Aaro Cantell, Normet Group Oy ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Aaro Cantell: ”Kasvu on paras keino turvata jatkuvuus”
Jos halutaan varmistaa yrityksen hengissä säilyminen ja jatkuvuus, niin juuri rohkea uudistuminen ja kasvu ovat siihen paras keino. Suuremman riskin ottaa, jos jättää tämän tekemättä. Kaikkein vastuullisinta omistajuutta on yrittää hyödyntää maksimaalisesti yrityksen koko kasvupotentiaali.
Ja kun uudistumisen tielle lähdetään, tarvitaan kykyä ottaa riskiä ja hyväksyä epäonnistumisia. Launch and learn, but fail fast -periaate pätee startupien ohella myös kypsempiin kasvuyrityksiin.

Hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa, WithSecure
Risto Siilasmaa: ”Ihmisälykäs tekoäly voi olla käden ulottuvilla”
Tekoälyn kustannukset laskevat ja suorituskykyyn kohdistuvat investoinnit kasvavat. Tämä avaa mahdollisuudet sille, että ihmisen tasoinen tekoäly (AGI) on aidosti ulottuvilla – ehkä piankin.
Jos joku yritys sanoo pärjäävänsä kokonaan ilman tekoälyinvestointeja, kannattaa miettiä vielä kerran. Tai varmistaa asia ainakin uudestaan puolen vuoden päästä. Ja kun tartut tekoälyhaasteeseen, huomioi kehityksen nopea eteneminen. Ei kannata luistella sinne, missä kiekko on nyt, vaan sinne, minne kiekko on menossa.

Digital Commerce Specialist Leevi Parsama
Leevi Parsama: ”Verkossa kasvu on kaikkien ulottuvilla – loppu on kiinni asenteesta”
Digitaalisen kaupan alalla skaalaaminen on ruisleipää; lähtökohtaisesti kaikki kasvavat.
Maailman kaikki asiakkaat ovat jo digitalisoituneet. Kaikki bisnesmahdollisuudet löytyvät kännykästä, peukalonmitan päästä. Tässä on valtava määrä potentiaalia, joka pk-yritysten kannattaa hyödyntää kasvuunsa.
Ei tyydytä pelkkään kilpailukykyyn, vaan haetaan aitoa kilpailuetua. Suomalaisille se löytyy harvoin hinnasta. On haettava kilpailuylivoimaa tunnevetoisesta merkityksellisyydestä ja asiakaskokemuksesta.

Hallituksen puheenjohtaja Elina Björklund, Reima
Elina Björklund: ”Tehdään kuluttajabrändeistä Suomen kasvuala”
Reima, Marimekko ja Iittala ovat esimerkkejä siitä, että Suomi voi kasvaa ja kansainvälistyä nimenomaan kuluttajabisneksellä ja brändeillä. Ja digitalisaation ansiosta suomalaisyritys pääsee tekemään kauppaa suoraan kuluttajalle, kaikkialla maailmassa.
Ankaraa työtä kasvu ja kansainvälistyminen vaatii – ja asennemuutosta. Nyt on aika kääntää asenne päälaelleen. Tehdään kasvusta Suomen kansallinen identiteetti, meidän uusi leipälaji!

Hallituksen jäsen Eeva Solja, Kiilto & Hallituksen puheenjohtaja Jussi Tuohino, Arctic Infra Oy.
Haastattelijana keskellä pk-johtaja Petri Vuorio, EK
Omistajayrittäjät Eeva Solja ja Jussi Tuohino: ”Kaikki lähtee asenteesta”
Asenne, asenne ja vielä kerran asenne. On uskottava itseensä ja puskettava läpi harmaan kiven. Samalla on tunnistettava oman osaamisen rajat eli palkata yritykseen alan parhaimmistoa ja antaa heille vastuuta.
Brändiin ja designiin kannattaa panostaa yhtä paljon kuin tuotteen teknisiin ominaisuuksiin. Ja asiakkaat on nähtävä alusta alkaen kansainvälisessä markkinassa. Digitaalisuutta on johdettava horisontaalisesti, läpi kaikkien toimintojen ja läpi koko asiakaspolun.
Seminaarin jälkeen siirryttiin Kasvuryhmän vetämiin työpajoihin, joissa yrittäjät työstivät päivän antia kohti käytäntöä. Lämmin kiitos aktiivisesta osallistumisesta!