Pk-sektorin yrittäjien oivalluksia Kasvun Restartiin

31.03.2025

Korjaamolla 27.3. järjestetyllä Kasvuyrittäjyysfoorumilla päästiin tositoimiin, kun seminaaripuheenvuorojen oppeja vietiin käytäntöön.  ”Törkeistä kasvulupauksistaan” tunnettu Kasvuryhmä fasilitoi workshopeja, joissa EK:n yrittäjät jakoivat keinoja kasvaa tekoälyn, verkkokaupan ja kansainvälistymisen keinoin. Alla poimintoja workshopien huomioista.

Tekoälyn potentiaalista vallitsi EK:n yrittäjien parissa laaja yksimielisyys. Kyseessä on ennennäkemätön työkalu datan keräämiseksi ja asiakasymmärryksen jalostamiseksi. Myyntiprosessia voidaan tehostaa esimerkiksi seulomalla 100 000 prospektin joukosta ne 100, jotka kannattaa erikseen kontaktoida. Tai vastaavasti tekoäly poimii sekunneissa tarjouskilpailujen massasta ne potentiaalisimmat hankkeet, joista kannattaa antaa tarjous. Tekoälyavatar taas voidaan valjastaa esittelemään tuotteita, vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin ja tekemään kauppaa kellon ympäri eri aikavyöhykkeillä ja kielillä. Lopputuloksena voi olla myynnin kasvu tai kustannusten säästö tai todennäköisesti molemmat.

Tervettä kriittisyyttä peräänkuulutettiin roppakaupalla. Vaikka tekoälyn mahdollisuuksiin kannattaa tarttua, inhimillistä ja luovaa otetta ei tule menettää. Päinvastoin – parhaimmillaan tekoäly vapauttaa resurssia siihen face to face -vuorovaikutukseen, jota myyntityössä tullaan aina tarvitsemaan.

Tekoälyssäkin kannattaa johtaa omalla esimerkillä: yrittäjän, toimivan johdon ja avainhenkilöiden innostus tarttuu ja saa koko organisaation mukaan. Aikaa, paneutumista ja uuden opiskelua tarvitaan organisaation kaikilla tasoilla, oikotietä ei ole. Niin suurten konsernien kuin pienten startupien ylimmässä johdossa käytetään nyt aikaa myös tekoälyn henkilökohtaiseen haltuunottoon.

Digikanavien kautta oikotie maailmalle

Kaikissa workshopeissa sivuttiin verkkokauppaa ja yleisesti digitaalista liiketoimintaa. Kyse ei ole vain myyntikanavasta, vaan tavasta johtaa bisnestä – jälleen dataan pohjaten ja dataa hyödyntäen.

Verkkobisnes vaatii investointeja ja edellyttää riskinottoa mutta tarjoaa samalla oikotien maailmalle: kansainvälinen laajentuminen on digikanavien kautta yleensä merkittävästi edullisempaa kuin perinteisesti ”Frankfurtin lentokentän kautta”. Vientimarkkinat voivat olla peukalonmitan etäisyydellä.

Toki myös valppautta tarvitaan aivan eri lailla. Ihannetapauksessa myyntiä seurataan ja hallitaan 24/7, reagoiden reaaliajassa asiakaskäyttäytymiseen ja markkinatilanteeseen.

Vientimarkkinat ovat välttämättömyys, kun Suomi hakee kasvun restarttia. Kotiläksyt on tehtävä huolella, markkinat analysoitava ja kumppanit seulottava. Workshopeissa korostettiin kuitenkin myös fail fast -periaatetta. Ensimmäiset markkina-avaukset kannattaa mitoittaa siten, että liikkeelle pääsee melko nopeasti mutta voi tarvittaessa viheltää pelin poikki. Epävarmuuden sietäminen kannattaa, jos alkuaskelien riskit ovat rajallisia.

Workshopeissa vannottiin brändin nimeen. Brändiin kannattaa panostaa – ja uskaltaa hinnoitella se niin korkealle kuin markkinat vain sietävät.

Lue Kasvuyrittäjyysfoorumin seminaariosuuden pääpuhujien viestejä Kasvun Restartiin:

Aaro Cantell, Risto Siilasmaa, Elina Björklund, Leevi Parsama sekä Jussi Tuohino ja Eeva Solja.