Matkailu kaipaa kunnollista vientistatusta
Matkailusta on rakennettavissa Suomelle monin verroin nykyistä vahvempi vientiala, jos siihen vain löytyy yhteistä tahtoa, markkinointipanoksia eikä kasvua taiteta lyhytnäköisillä veronkorotuksilla ja pykäläkiristyksillä. Rukakeskus ja Pyhätunturi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Jussi Ahon mukaan määrätietoisella yhteistyöllä matkailun tuottamat vientitulot ovat tuplattavissa seuraavien kymmenen vuoden aikana.
Nokia-klusterin sekä metsä- ja metalliteollisuuden alamäen keskellä Suomeen on metsästetty vimmatusti uusia työllistäviä vientialoja. Yhtenä pelastajana on nähty ripeässä nousukiidossa oleva peliala ja sen ympärille kiihtyvällä vauhdilla syntyvät startup-yritykset.
Pitkän linjan matkailuyrittäjä, Rukakeskuksen ja Pyhätunturin hallituksen puheenjohtaja Kari Jussi Aho ei kiistä uusien nousevien toimialojen tärkeyttä. Hän kuitenkin muistuttaa, että Rovioiden, Supercellien ja Remedyjen nostattamassa huumassa on monessa kohtaa unohdettu matkailualan vientivolyymi ja kasvunäkymät.
– Suomen tavaraviennin arvo on ollut viime vuosina vajaat 60 miljardia euroa. Samaan aikaan matkailuala on tuottanut noin 4,4 miljardin euron vientitulot ja kasvu on edelleen 5–10 prosentin luokkaa. Tämä on jäänyt useimmilta huomaamatta ja syytä on varmasti meissäkin. Emme ole osanneet pitää tarpeeksi meteliä ja ajaa asiaamme, Aho tunnustaa.
Venäjällä paljon potentiaalia
Suomessa käy vuosittain lähes kahdeksan miljoonaa matkailijaa. Valtiolle ja kunnille matkailu- ja ravintola-ala kerryttää yli viiden miljardin euron verotulot. Matkailutoimialat työllistävät tätä nykyä noin 140 000 henkilöä ja ovat paikallisesti erittäin tärkeitä toimijoita.
– Kaiken lisäksi alan työpaikat syntyvät ja pysyvät täällä Suomessa. Tästä ei monilla muilla toimialoilla ole mitään takeita, Aho muistuttaa.
Hänen päällimmäinen huolensa liittyykin siihen, kuinka lupaavasti siivilleen saatu matkailuvienti pysyy jatkossakin kasvu-uralla. Markkinarakoa on Euroopassa, Aasiassa ja etenkin Venäjällä.
Venäläiset tekivät vuonna 2013 Suomeen lähes neljä miljoonaa matkaa. Potentiaalia on tulevien kymmenen vuoden aikana moninkertaiseen määrään, etenkin jos venäläisten viisumivapaus toteutuu.
– Parhaimmillaan tämä tarkoittaisi ulkomaisten matkailutulojen tuplaantumista ja noin 30 000 uutta työpaikkaa. Tähän yhtälöön julkisuudessa väläytellyt arvonlisäveron korotukset sekä mm. ravintoloiden aukioloaikojen ja anniskelun lisääntyvä sääntely sopivat kuitenkin äärimmäisen huonosti, Aho ynnäilee.
Venäjältä Suomeen tulevan matkailun suurimpia uhkia ovat tällä hetkellä ruplan kurssikehitys ja Ukrainan tilanteen kärjistyminen ja pitkittyminen.
Matkailuvientiin lisäeuroja
Homma ei kuitenkaan onnistu sormia napsauttamalla, vaan vaatii määrätietoista ja yksituumaista markkinointityötä. Tässä kohtaa taivaalla on kuitenkin myös tummia pilviä. Pelkästään Joulupukki-sesongin ja Muumien varaan ei Suomi-matkailua kannata rakentaa, vaikka ne ovatkin puhtaan luonnon, perheystävällisen palvelukokonaisuuden sekä lumen ja pakkasen ohella kiistattomia vetonauloja.
– MEK:n ja Finpron yhdistäminen tuli kyllä melkoisena yllätyksenä. MEK:ssä on tehty Suomen matkailun ja yhtenäisen maabrändin eteen erinomaista työtä. Kanavat ovat auki ja konseptit valmiina. Nyt tarvitaan vain kunnollisia markkinointipanostuksia sekä lisäeuroja. Täytyy toivoa, ettei matkailu jää Finprossa perinteisempien vientialojen jalkoihin, Aho toteaa.
Samaan hengenvetoon hän toisaalta muistuttaa, että yksi yhteinen organisaatio voi tuoda mukanaan myös uusia toimintatapoja ja avauksia. Matkailuala ei aiemmin ole juurikaan osallistunut esimerkiksi perinteisille vienninedistämisreissuille. Nyt sellaisiin voi tarjoutua mahdollisuus mm. Team Finland -verkoston kautta.
Lennot ja kaivokset huolenaiheina
Kuluvana talvena pohjoisen Suomen matkailua ovat huolestuttaneet entisestään heikentyneet lentoyhteydet. Ahon mukaan hyvä saavutettavuus on pohjoisen matkailun elinehto. Erityisesti ulkomaisista matkailijoista valtaosa saapuu lentäen eikä muita vaihtoehtoja käytännössä edes ole.
– Ulkomailta saapuvien turistien on jo nyt hankala jatkaa matkaansa saman päivän aikana Lapin kohteisiin. Jos yhteydet vielä heikkenevät, niin emme pysty vastaamaan edes nykyiseen kysyntään, Aho huomauttaa.
– Tiiviissä yhteistyössä Finnairin kanssa ongelmaan ollaan nyt löytämässä hyviä ratkaisuja, Aho huomauttaa.
Kuusamossa puhtaaseen luontoon ja siihen liittyviin mielikuviin perustuvaa matkailua uhkaavat myös paikalliset kaivossuunnitelmat, joille matkailuyrittäjältä ei löydy ymmärrystä.
– Aivan Rukan läheisyyteen suunnitellun kaivoksen toiminta-aika olisi kymmenkunta vuotta ja työllisyysvaikutus noin sata henkeä. Matkailu työllistää jo nyt lähes tuhat henkilöä, se kasvaa tasaisesti ja sitä voidaan harjoittaa vielä satoja vuosia. Toteutuessaan kaivoshanke riskeeraa lähialueen luonnon, jo tehdyt matkailuinvestoinnit ja tekee korvaamatonta vahinkoa koko Kuusamon matkailuelinkeinolle, Aho toteaa.
Teksti: Timo Sormunen, kuva: Jaakko Lukumaa