Rohkeiden yritystarinoiden aika ei ole vielä ohi
Elinkeinoelämän Rohkea Suomi -kampanja herätteli erityisesti nuoria oivaltamaan, miten ratkaiseva rooli yrityksillä on hyvinvoinnin tekijöinä yhteiskunnassamme. Kampanjasivustolla hiteiksi noussutta yrittäjätestiä käytiin tekemässä yli 50 000 kertaa ja pääministeripeliä pelaamassa yli 110 000 kertaa.
Miten työpaikat syntyvät? Millaista on perustaa oma yritys ja palkata työntekijöitä? Kuka maksaa koulutuksen, terveydenhuollon ja vanhempainvapaat? Muun muassa näihin kysymyksiin tarjottiin vastauksia viime syksynä startanneella Rohkea Suomi -kampanjalla.
Lanseeraustilaisuudessa EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies muistutti, että hyvinvoinnin ylläpitäminen vaatii uskallusta, jopa uhrauksia, minkä vuoksi kampanjan nimeksi valikoitui Rohkea Suomi.
Tavoitteena oli sytyttää kipakkaakin keskustelua Suomen tulevaisuudesta. Rohkea Suomi rakentui vetovoimaiseen visuaaliseen muotoon paketoiduista tarinoista, peleistä ja faktatiedosta, jotka antoivat mahdollisuuden omakohtaisiin ahaa-elämyksiin.
Kevään aikana organisoitiin myös koko maan kattanut kiertue, jolla kohdattiin kasvokkain tuhansia nuoria kouluissa ja oppilaitoksissa. Mielipiteidenvaihtoa olivat mukana lietsomassa stand up -koomikko Ali Jahangiri sekä paikkakunnan omat yrittäjät.
Rohkeus on paljon muutakin kuin pelottomuutta
Rohkean Suomen projektipäällikkö Mari Lehtonen (Taloudellinen tiedotustoimisto TAT) sanoo, että hänen käsityksensä rohkeudesta otti kampanjan aikana aimo harppauksen eteenpäin.
– Halusimme tuoda tarinoiden kautta esiin, miten monimuotoista ja vivahteikasta rohkeus on. Se ei kuulu pelkästään joillekin superman-tyypeille, vaan voi olla esimerkiksi sitä, että nousee yrittämään uudelleen epäonnistumisen jälkeen, hakeutuu opiskelemaan tai lakkaa tekemästä jotakin itselle vahingollista.
Yksi kampanjan suosituimmista blogikirjoituksista olikin Ali Jahangirin tarina, jossa hän kiitti Jari Sarasvuota saamistaan potkuista. Työelämään ja koulutukseen liittyvät aiheet kiinnostivat laajasti.
– Ali kertoi epäonnistumisestaan ja siitä, miten pieni kompastuminen oikeastaan vain avasi hänelle uusia väyliä. Ihmisten pitäisi enemmänkin uskaltaa kertoa omista virheistään ja oppimiskokemuksistaan. Ne voivat rohkaista monia omia unelmiaan tavoittelevia eteenpäin, Mari Lehtonen kannustaa.
– Myös pelit, testit ja videot herättivät Rohkeassa Suomessa innostusta. Sosiaalisen median aikakaudella ihmisillä on selvästi halu ja tarve jakaa tuloksiaan vaikkapa netissä tehdystä testistä. Haluamme kuulua joukkoon ja tietää, miten sijoitumme lajitovereihimme nähden.
Rohkea Suomi jatkuu tästä eteenpäin osana TATin toimintaa. Ensi syksynä se näkyy muun muassa Yrittäjän päivän tilaisuuksissa 5. syyskuuta sekä koulukiertueella eri puolilla Suomea.
Kuva: Teemu Granström / Taloudellinen tiedotustoimisto TAT