Varovaista suhdanneoptimismia Itä- ja Pohjois-Suomessa

08.05.2014

EK:n tuoreen Suhdannebarometrin alueelliset tulokset kertovat näkymien lievästä kirkastumisesta teollisuudessa ja rakentamisessa Pohjois-Suomessa. Itä-Suomessa suhdanteiden odotetaan pysyvän ennallaan. Palveluihin optimismi ei vielä ylety.

Itäsuomalaiset teollisuusyritykset odottavat suhdanteidensa säilyvän ennallaan seuraavien kuukausien aikana. Palvelualoilla näkymät ovat harmaat.

EK:n Suhdannebarometrin tuloksia Itä-Suomessa käytiin läpi Etelä-Savon aluejohtokunnan kokouksessa. Olavi Räsänen Oy:n johtajan Heikki Räsäsen mielestä barometrin tulokset kuvaavat melko hyvin teollisuuden tilannetta ja odotuksia.

– Monessa mielessä tilanne on tällä hetkellä myönteinen ja esimerkiksi meillä sahausliiketoiminnassa kapasiteetti on normaalikäytössä. Toisaalta näkymät tulevasta kehityksestä ovat epävarmoja, Heikki Räsänen kertoi.

Toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen (Osuuskauppa Suur-Savo) pitää kaupan nykyistä suhdannetta suhteellisen heikkona. Hän näkee lähitulevaisuudessa kuitenkin kasvun mahdollisuuksia.

– Vuoden pahimmat kuukaudet ovat takanapäin. Etelä-Savo elää kesäasukkaista ja -vieraista, joista odotamme tänäkin vuonna piristysruisketta kaupalle ja palveluille, Heikki Hämäläinen ennakoi.

Matkailutalvi meni varsin hyvin, saavutettavuus avainasia

Pohjois-Suomessa teollisuuden ja rakentamisen suhdanteet ovat nousseet normaalilukemiin ja näkymät kirkastuneet kevään aikana. Odotukset ovat varovaisesti plussan puolella.

Sen sijaan palveluyritysten suhdanteet heikkenivät hieman alkuvuonna. Huhtikuussa palveluala arvioi tilanteensa Pohjois-Suomessa hieman koko maan keskiarvoa synkemmäksi, todettiin Rovaniemellä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Kehitysjohtaja Tuomo Poutiainen (Levi Rakennus) uskoo rakentamisen olevan normalisoitumassa Pohjois-Suomessa.

– Alueella on isoja eroja ja paljon vaihtelua. Pienempiä hankkeita on koko Pohjois-Suomessa, mutta tunturirakentaminen on erittäin hiljaista.

Sen sijaan motorisoitujen laitteiden, kelkkojen ja mönkijöiden myynti vetää. BRP Finlandin toimitusjohtaja Jukka Jokisen mukaan yrityksen tuotteet menevät pääosin Yhdysvaltoihin, Eurooppaan ja Venäjälle.

– Tuotteet ovat myyneet hyvin, Jokinen summaa.

Kulunut matkailutalvi oli Lapin matkailuyrityksille vielä varsin hyvä.

– Uusia haasteita matkailualalle asettavat yritysten edustuskulujen verokohtelu ja matkailukohteiden saavutettavuus. Saavutettavuus on avainkysymys, jonka eteen kaikkien toimijoiden ja elinkeinoelämän on tehtävä yhdessä töitä, Lapland Safariksen markkinointijohtaja Rauno Posio painottaa.

– Myös Venäjän tilanne on riski, joka on huomioitava tulevien matkailusesonkien aikana.