Liikennekaari vetää uudistuksia
Suomessa puhutaan ja tehdään paljon uudistustyötä. Hyvä niin, koska Suomi kaipaa uudistamista, kirjoittaa EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies Suomenmaan nettiblogissa.
Uudet liiketoimintamallit, alustatalous sekä digitalisaation ja tekoälyn hyödyntäminen ovat voittopuolisesti myönteisiä asioita. Tähän kaikkeen liittyy kuitenkin uhkia – miten minun työlleni ja liiketoiminnalleni käy, kun uudistukset valtaavat alaa?
Tällaisessa tilanteessa vaihtoehtoina ovat käpertyminen ja puolustautuminen tai ennakkoluuloton uudistaminen. Ensimmäisestä tavasta on esimerkkejä maailmalla – Trump ja Brexit etujoukoissa.
Tähän kritiikkiin ja tyytymättömyyteen pitää suhtautua vakavasti. Kakku ei jakaudu tasaisesti. Uudistusten hyötyjen myyminen ei kuitenkaan ole helppoa.
Suomessa uudistustyö kulminoituu sote-uudistukseen. Sitä on valmisteltu kymmenen vuotta ja aina uudelleen ja uudelleen se on kohdannut esteitä. Nyt suuri kysymys on uudistuksen ja perustuslain suhde. Sen kuulemme joskus ensi vuoden aikana.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on satoja lakeja, jotka säätelevät henkilötietoja. Jos soten hyödyt aiotaan saavuttaa, tulee tiedon liikkua mutkattomasti hoitoketjun mukana. Samoin paljon mainostettu integraatio toteutuu vain, jos lainsäädäntö sen mahdollistaa.
Tekoälyn soveltamisessa on monitasoisia haasteita – eettisiä, teknologisia, operatiivisia sekä lainsäädännöllisiä. Jälkimmäisiä ei tule väheksyä.
Tekoälyn soveltaminen menestyksellisesti edellyttää niin perustuslain läpäisyä kuin erityislainsäädännön tukea. Tämä työ pitää käynnistää välittömästi, jotta Soten kaltainen tilanne ei jatku – lainsäädäntö tulee arvioida ja tarvittaessa muuttaa ennalta.
Pääministeri Juha Sipilä teki EU:n huippukokouksessa aloitteen, että tekoälyn EU-tasoinen arviointi toteutetaan. Hyvä ja tärkeä aloite.
Tuntuu siltä, että lainsäädännön mahdollistaminen tulee Suomessa jälkikäteen. Ei aivan, on meillä poikkeuskin – liikenne- ja viestintäministeriö ja liikennekaari. Tämä lainsäädäntö avaa markkinoita ja mahdollistaa uudistukset.
Uusia asiakaslähtöisiä palveluja voidaan ottaa käyttöön. Suomi voisi olla edelläkävijä eri liikkumismuodot yhdistävissä palveluissa.
Näille palveluille on kasvavaa kysyntää maailmalla ja suomalaiset innovaatiot voivat lentää sinne. Työtä ja uusia työpaikkoja. Hyvä ministeri Berner.
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Suomenmaassa 8.11.2017