EK ja Tekes julkaisivat tänään Slushissa käsikirjan, joka esittelee suuryritysten ja startupien tapoja tehdä yhteistyötä. Kirja on laadittu Konecranesin, Fonectan, S-ryhmän, SITAn, Nelosen, Fortumin ja kymmenien muiden yritysten kokemusten pohjalta.

Suomi käy läpi ennennäkemätöntä rakennemurrosta. Perinteiset kärkiyritykset uudistuvat varmistaakseen paikkansa globaalin kilpailun etulinjassa. Samaan aikaan startup- ja kasvuyrittäjien esiinmarssi mullistaa innovaatiokulttuuriamme. Kuinka ne voisivat yhdistää vahvuutensa kummankin osapuolen hyödyksi?

Maailmalla erikokoisten yritysten innovaatio- ja bisnesyhteistyö on tuottanut vahvoja näyttöjä. Onneksi myös suomalaiset suuryritykset ovat jo liikkeellä. EK ja Tekes ovat julkaisseet tänään käsikirjan ”Erilaiset – Suomalaisten suuryritysten kokemuksia startupeista”. Siinä pureudutaan kuuden suomalaisen yrityksen startup-toimintaan:

• Startupit ovat Konecranesin strategian ytimessä ja niistä vastaa aina johtoryhmän jäsen. Sisäinen startup-kiihdyttämö auttaa uudistamaan yhtiön kulttuuria ja toimii rajapintana ulkoisille kumppaneille.
Fonecta tuhosi vanhan bisneksensä ja loi tilalle uuden kymmenien startup-yritysostojen kautta. Tuotekehityksen ulkoistus on säästänyt aikaa ja rahaa.
• Uuden pääjohtajan myötä startupit ovat saaneet erityishuomion S-ryhmän strategiassa. S-ryhmä etsii kumppaneita muun muassa ulkoisen kiihdyttämöohjelman avulla.
• Ympäristöhuoltoyhtiö SITA osoittaa, että startup-yhteistyö onnistuu myös perinteisellä ja säännellyllä toimialalla. Sen startup-kumppani ZenRobotics pyrkii maailmalle SITA:n emoyhtiön Suezin kautta.
Nelonen on ulkoistanut nettitelevisionsa tuotekehityksen startupeille. Ne toivat mukanaan superketterät prosessit, jotka olisivat vanhan koulun it-kehittäjälle täyttä anarkiaa.
• Startup-sijoitukset ja kumppanuudet tarjoavat Fortumille aitiopaikan alan kehitykseen ja auttavat uudistumaan. Kumppaneita haetaan toimialan ulkopuolelta, erityisesti asiakasrajapinnasta.

Julkaisun caset edustavat startup-kumppanuuden erilaisia malleja – yritysostoja, sijoitustoimintaa tai strategista tuotekehitystä.

Julkaisuun on koottu vinkkejä niille, jotka ovat vasta käynnistämässä yhteistyötään. Jos kumppanuudelta halutaan aitoja tuloksia, ison yrityksen kannattaa nostaa startupit johtoryhmän agendalle ja osaksi strategiaa. Hyviä kokemuksia on saatu, kun suuryritys on nimennyt organisaatioonsa startup-hankkeista vastaavan henkilön, joka on myös helppo kontaktipinta ulospäin. Tärkeää on myös antaa tälle henkilölle riittävästi pelimerkkejä, jotta hankkeet eivät jää ison yrityksen muiden prioriteettien varjoon.

Julkaisussa vinkitetään myös startupeja kohtaamaan konserneja. Huippuunsa hiottu hissipuhe ei riitä, vaan ennakkovalmistautuminen edellyttää paneutumista kumppaniehdokkaan strategiaan.

Julkaisun toimittamisesta on vastannut sarjayrittäjä Sami Kuusela Hupparihörhö-tiimeineen. Taustalla ovat sparranneet myös Slushin ja Teollisuussijoituksen avainhenkilöt.

Lataa julkaisu käyttöösi tästä

Erilaiset_thumb_kansi

Lisätiedot:

Kommentit 1

Yksi vastaus artikkeliin EK ja Tekes selvittivät suuryritysten ja startupien kumppanuuksia – kokemukset jakoon
  1. Kimmo Katavisto sanoo:

Onko Suomessa riittävästi suuryrityksiä joissa on innovaatiota? Onko suuryritykset Suomessa tullut innovaatiossa kehityksen päähän? Kun teollisuus on karannut ulkomaille niin mukana on mennyt myös tuote innovaatio. Kuinka Tekes, Finpro, Team Finand, auttaa Suomalaista pk yrittäjää. Laittamalla nätisti pk yrittäjältä oven kiinni ja sanoo kiitos yhteyden otosta. Kokemusta minulla on vaikka muille jakaa näistä negatiivisista kokemuksista. Team Finland tilaisuudessa Porissa. Jossa oli mukana Team Finaland, Tekes, sekä Finpro. Näillä vienti vetureilla on sama resepti mutta eri kääre. Tilaisuuden arvosana on nolla.
    Eräs Norjalainen öljy/kaasu-alan konsulltti sanoi ammatistani näin. En ole ammattimies, vaan olen spesiaali-osaaja ammatissa alueella jossa minunlaisiani spesiaali osaajia on kansainvälisesti maksimissa 2-5%. Yrittäjänä Suomessa on riski? Ei ole. Syntyä Suomeen ja vielä yrittäjäksi on riski