EK:n Työ ei syrji -kampanja jatkuu – tavoitteena tasa-arvoinen työelämä

26.08.2018

Elinkeinoelämän keskusliitto EK aloitti syksyllä laajan Työ ei syrji -kampanjan, joka tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen työelämässä. Tavoitteena on tehdä työelämän tasa-arvosta itsestäänselvyys. Kampanjastartissa on mukana joukko erikokoisia yrityksiä sekä teollisuudesta että palvelualoilta.

”Kampanjan pääviestinä on, että työ ei syrji, vaan ihmisten asenteet. Edelleen syrjintä tulee liian usein työn ja tekijän väliin. Epätasa-arvoinen kohtelu ei saisi estää kenenkään työllistymistä tai onnistumista työssä. Tämä on meidän kaikkien etu, sillä tarvitsemme töihin jokaisen osaajan”, kertoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

EK on selvittänyt Taloustutkimuksen toteuttamissa kyselyissä kansalaisten kokemuksia ikäsyrjinnästä sekä seksuaalisesta häirinnästä. 10 prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää työtä hakiessa viimeisen kahden vuoden aikana. Seitsemän prosenttia työikäisistä ilmoittaa kokeneensa seksuaalista häirintää työssään viimeisten kahden vuoden
aikana.

EK:n yhdenvertaisuusasiantuntija Katja Leppänen arvioi, että syrjintään liittyvä lainsäädäntö on Suomessa kattavaa ja myös valvonta toimii.

”Koska syrjintää tästä huolimatta esiintyy, haluamme #eisyrji -kampanjan avulla herätellä kaikkia suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan”, Leppänen toteaa.

Kampanjan starttivaiheessa mukana olevat yritykset ovat S-ryhmä, Elisa, McDonalds, Helsingin yliopisto, Valio, Nordea, K-ryhmä, ISS, SOL, OP Ryhmä, Finnair, Antell,
, Neste, Miltton, Nokia, Aava ja Barona.

Yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua mukaan #eisyrji -kampanjaan verkkosivuilla www.eisyrji.fi. Mukana olevat yritykset ja yhteisöt sitoutuvat edistämään syrjimätöntä kaikille avointa työkulttuuria. Lisätietoja kampanjasta verkkosivuilta www.eisyrji.fi.

Lisätietoja antaa asiantuntija Katja Leppänen, puh. 040 510 8324, katja.leppanen@ek.fi