Yritysten suhdanneodotukset heikentyneet – Suhdannetilanne kuitenkin jatkunut vielä kohtalaisena

EK:n heinäkuun Suhdannebarometrissa suomalaisyritykset arvioivat suhdannetilanteen pysyneen kesän aikana vielä kohtalaisena kaikilla päätoimialoilla. Myös tuotanto ja myynti sekä henkilöstömäärät lisääntyivät tiedustelun mukaan alkuvuodesta.

– Yritykset näkevät suhdannetilanteen yleisesti vielä myönteisenä, mutta tahti on hiljentymään päin. Maailmantaloudessa riskit heikommasta kehityksestä ovat kasvussa ja tämä heijastuu väistämättä myös Suomeen. Pahimmassa tapauksessa kasvu voi tyssätä nopeastikin, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen toteaa.

Suhdanneodotukset laskivat kaikilla päätoimialoilla. Suhdanneodotukset ovat olleet laskusuunnassa jo reilun vuoden ajan. Heinäkuussa teollisuuden saldoluku oli -12, rakentamisen -21 ja palveluiden -7. Tuotanto- ja myyntiodotukset syksyyn sen sijaan olivat verraten hyvällä tasolla muilla päätoimialoilla paitsi rakentamisessa.

– Huolestuttavat signaalit Euroopasta ja ennen kaikkea Saksasta laskevat odotuksia Suomessakin. Kauppapolitiikan jännitteet lisäävät epävarmuutta entisestään. Erityisesti tämä näkyy vientiherkässä teollisuudessa. Siellä tilauskanta on painunut jo alle normaalina pidetyn tason, Pakarinen jatkaa.

Rekrytointiongelmat ovat jatkuneet myös kesän aikana

Ammattityövoiman saatavuus oli keskeisin tuotannon ja myynnin kasvun este palveluissa ja rakentamisessa. Palveluissa 29 %:lla ja rakentamisessa 43 %:lla yrityksistä oli vaikeuksia saada työvoimaa. Teollisuus kärsii myös työvoiman saatavuudesta, mutta teollisuudessa tuotannon kasvua vaivaa eniten riittämätön kysyntä.

– Yritysten kasvu hirttää monelta osin kiinni työvoiman saatavuuteen. Yritysten lisäksi työvoimaa tarvitaan Suomen julkisen talouden näkökulmasta. Hallituksen tavoite 75 %:n työllisyysasteesta vaatii tällä hetkellä noin 72 000 työllistä lisää nykytilanteeseen verrattuna. Työllisyystavoite yhdistettynä heikentyvään suhdanteeseen on vaikea yhtälö. Siksi kaikki mahdolliset keinot kannatta ottaa käyttöön ja nopeasti. On viisasta varautua hyvän sään aikana, Pakarinen sanoo.

EK:n Suhdannebarometri

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa.

EK tiedusteli yrityksiltä heinäkuussa 2019 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 076 yritystä, joilla on Suomessa yli 250 000 työntekijää.