Elinkeinoelämän luottamus laski tammikuussa

Vuosi lähti luottamuksen osalta käyntiin mollivoittoisesti. Vähittäiskaupan luottamus notkahti ja teollisuuden heikentyminen alkaa nyt konkretisoitua entistä enemmän. Teollisuuden tilauskanta ohenee nyt vauhdilla, mutta onneksi ensimerkkejä globaalin teollisuuden pohjakosketuksestakin on havaittavissa, toteaa EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen.

Teollisuusyritysten luottamus heikkeni tammikuussa edelliskuukauden tasolta. Luottamusindikaattorin uusin saldoluku oli -8 (joulukuussa -5). Luottamus oli tammikuussa alle pitkän aikavälin keskiarvon (+1).

Rakennusalan luottamusindikaattori oli tammikuussa +3, eli sama kuin edelliskuun saldoluku. Alan luottamus on edelleen pitkän aikavälin keskiarvoa (-6) korkeammalla.

Palvelualan luottamusindikaattorin saldoluku oli tammikuussa +10, mikä on pisteen alempi lukema kuin joulukuussa. Luottamus painui poispäin pitkän aikavälin keskiarvosta, joka on +14.

Vähittäiskaupan luottamusindikaattori laski peräti 11 pisteellä tammikuussa. Indikaattorin uusin saldoluku oli -3, kun edellisen kuun saldoluku oli +8. Luottamusindikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -1.

– Kuluvana vuonna talouden kasvu hidastuu, mutta odotukset ovat yllättävänkin myönteiset. Tämä edellyttää, että kauppasodassa eikä brexitissä tapahdu odottamattomia käänteitä. Yhdysvaltain historian pisin talouden nousuputki kannattaa pitää takaraivossa ja pohtia, miten se kantaa marraskuun presidentinvaaleihin asti. Paremmista signaaleista huolimatta alaspäin suuntautuvat riskit eivät ole poistuneet, Pakarinen sanoo.

EK:n julkaisemat luottamusindikaattorit kuvaavat yritysten suhdannetilannetta kyselyhetkellä.