EK ja SAK vetoavat maan hallitukseen sairaalatarvikkeiden hankkimiseksi

27.03.2020

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies ja SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ovat huolissaan tiedoista, joiden mukaan koronalta suojaavista maskeista ja suojavaatteista on paikoin pulaa. Huolta aiheuttaa myös tehohoitopaikkojen riittävyys.

Keskusjärjestöjohtajat vetoavat, että maan hallitus ja sosiaali- ja terveysministeriö selvittävät asian pikaisesti ja ryhtyvät tarvittaviin toimiin tilanteen korjaamiseksi. Terveydenhuoltohenkilöstölle tulee taata asianmukaiset suojaimet, jotta he voivat omaa terveyttään vaarantamatta hoitaa potilaita.

– Vaikka tiedot ovat osin ristiriitaisia, ne kannattaa ottaa vakavasti. Meille on tullut usealta suunnalta tietoa, että kentällä toimivat lääkärit ja hoitajat ovat huolissaan tilanteesta, Häkämies ja Eloranta sanovat.

Järjestöt ovat valmiita itse osallistumaan sairaalatarvikkeiden hankkimiseen. On lisäksi tarpeen selvittää, saadaanko sairaaloihin hankittua ns. happirikastimia, jolla voidaan antaa lisähappea jopa kotona.

– Testausta pitää lisätä huomattavasti, jotta ne joilla on lieviä flunssan oireita, mutta eivät sairasta koronaa, voisivat palata työkykynsä mukaisiin töihin. Myös epätietoisuus omasta tilasta hälvenisi ja samalla moni voisi elää lähes normaalia elämää. Tämä on erityisen tärkeää, jotta saamme talouden pyörät mahdollisimman nopeasti pyörimään. Tässä työterveysjärjestelmällä on iso rooli, Eloranta ja Häkämies sanovat.

Jyri Häkämies, EK:n toimitusjohtaja (haastattelupyynnöt Mari Haaviston kautta 050 395 6135)

Jarkko Eloranta, SAK:n puheenjohtaja (haastattelupyynnöt Marjo Pihlajaniemi 0400 969 633)

Auli Rytivaara, EK:n asiantuntijalääkäri p. 040 356 7596

Kari Haring, SAK:n asiantuntijalääkäri p. 040 718 2624