Tarjottujen kesätyöpaikkojen määrä pysynyt korkeana

10.12.2019

EK:n jäsenyritysten tarjoamien kesätyöpaikkojen määrä on pysynyt tänäkin vuonna korkeana. Yrityksissä osoitetaan kiinnostusta työpaikkojen lisäämiseen ensi kesälle vaikeutuvasta taloustilanteesta huolimatta.

EK:n jäsenyritykset tarjosivat viime kesänä yhteensä hieman alle 130.000 kesätyöpaikkaa. EK arvioi kesätyöpaikkojen määrän pysyneen samalla korkealla tasolla kuin edellisvuosinakin. Kesätyöpaikkoja eniten tarjonnut yksittäinen ala on kaupan ala. Tiedot perustuvat EK:n kesätyökyselyyn sekä jäsenliittojen tiedusteluihin.

Vaikeutuvasta taloustilanteesta huolimatta jäsenyrityksissä enteillään kesätyöpaikkojen lisäämistä ensi vuodeksi. EK tavoittelee kesälle 2020 edellisvuosien korkeaa tasoa kesätyöpaikkojen määrässä.

”EK kannustaa palkkaamaan myös kansainvälisen opiskelijan työelämän monikulttuurisuuden edistämiseksi. Ulkomaalaisten opiskelijoiden on monesti vaikeampi löytää työpaikka, joten harjoittelu suomalaisessa yrityksessä auttaa integroitumisessa yhteiskuntaan. Yrityksille kansainväliset opiskelijat tuovat uusia näkökulmia ja mahdollisuuden kansainvälistyä kotipesässä”, sanoo EK:n johtaja Taina Susiluoto.

EK haastaa yritykset mukaan Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan

EK on mukana Oikotien luotsaamassa Vastuullinen kesäduuni –kampanjassa, joka haastaa työnantajat tarjoamaan 14–29 -vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja muistuttaa ja rohkaisee työnantajia tarjoamaan kesätöitä, tukee nuoria niiden hakemisessa ja tarjoaa molemmille konkreettisia työkaluja yhdessä onnistumiselle.

Vastuullinen kesäduuni -kampanjan muita pääyhteistyökumppaneita ovat S-ryhmä, Kojamo, ManpowerGroup, DNA, WSP ja T-Media Oy ja Talous ja Nuoret TAT. Kampanjassa on mukana jo yli 540 suomalaista kesätyönantajaa.