EK:n hallituksen väistyvä puheenjohtaja Lundmark: Julkisen talouden kasvulle stoppi

18.11.2020

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n hallituksen väistyvän puheenjohtajan Pekka Lundmarkin mukaan Suomi tarvitsee tiekartan ulos velkaantumisen tieltä, jotta lasku ei lankea tuleville sukupolville. Lundmark piti keskiviikkona 18.11. jäähyväispuheensa EK:n syysseminaarissa.

– Julkisen talouden kasvulle on laitettava stoppi ja meidän on valjastettava markkinavoimat ja kilpailu kasvun moottoriksi. Nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä tämän muutoksen ajaminen on EK:n ydintehtävä tulevina vuosina, Lundmark sanoo.

EK julkisti elokuussa Kasvu maksaa velan -ohjelman, joka nimensä mukaisesti painottaa kasvun elintärkeää roolia velkaantumisen kääntämisessä. Kasvun avulla myös työllisyys nousee.

– Vain nykyistä korkeammalla työllisyysasteella voimme turvata hyvinvointiyhteiskunnan palvelut – muutoin edessä on velkaantumisen jatkuminen ja sen päässä rajut leikkaukset ja veronkiristykset. Budjettiriihen työllisyyspäätökset olivat vaatimattomia eikä niillä saavuteta tavoitteeksi asetettua 30 000 uutta työpaikkaa. Hallitus petti itse itseään ja uskottelee ulospäin, että riihen päätökset johtavat yli 30 000 uuteen työpaikkaan, kun EK:n selvitykset osoittavat, että tuskin edes puoleen, Lundmark toteaa.

Lundmark painottaa, että Suomeen on luotava kannustava ja rohkaiseva ilmapiiri, jossa riskinottoon kannustetaan, tutkimukseen ja koulutukseen panostetaan uuden kasvun luomiseksi ja vanhoja rakenteita uudistetaan rohkeasti.

– Vastakkainasettelun sijaan tarvitsemme maan hallituksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä.

Yhteistyötä korostaa erityisesti korona-aika. Korona iski rajusti aluksi palvelualoille erityisesti hotelli- ja ravintola-alalle, mutta kesän ja syksyn aikana kriisi on ulottunut vientiin ja teollisuuteen.

– Maan hallitus on kriisiolosuhteissa toiminut nopeasti. Avustusmuotoiseen rahoitukseen on myönnetty 2,1 miljardia euroa ja 550 miljoonan euron kustannustukiesitys on eduskunnan käsittelyssä parhaillaan. Näillä tuilla on kyetty pelastamaan yrityksiä ja työpaikkoja.

Matkustusrajoitukset ovat Suomessa monia verrokkimaita monin kerroin tiukemmat.

– STM on valmistellut uusia linjauksia, mutta ne eivät näytä tuovan ratkaisua tilanteeseen. Vetoan maan hallitukseen ja pääministeriin, jotta tähän haasteeseen löydetään terveyden ja talouden kannalta toimiva ratkaisu.

Lundmarkin kausi EK:n puheenjohtajana päättyy vuoden 2020 lopussa. 1.1.2021 EK:n hallituksen puheenjohtaja aloittaa Jaana Tuominen.

Pekka Lundmarkin puhe kokonaisuudessaan

Lisätietoja: