EK:n jäsenkysely: 3 kk:n sääntö vaikeuttaa Suomen houkuttelevuutta

17.09.2024

Hallituksen esitys kolmen kuukauden määräajasta, jonka aikana maahanmuuttajan pitäisi työsuhteen päätyttyä löytää uusi työpaikka tai poistua maasta, saa EK:n yrityskyselyssä tuomion. 3 kuukauden säännöllä olisi 59 prosentin mielestä kielteinen vaikutus Suomen maineelle työperusteisen maahanmuuton kohteena. Vain 22 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, ettei muutoksella olisi vaikutusta Suomen maineelle kansainvälisten osaajien mielissä.

Yli puolet (52%) ilmaisi myös huolensa siitä, että ehdotetun lakimuutoksen aiheuttama epävarmuus olisi syy hakeutua pois Suomesta aiempaa herkemmin. Vajaa puolet vastaajista arvioi muutosten vaikuttavan negatiivisesti sekä työntekijöiden että asiantuntijoiden työhönottoon yrityksissä.

– Suomi tarvitsee muun Euroopan tavoin osaavaa työvoimaa. Yrityksissä ihmetellään, miksi hallitus on hankaloittamassa mahdollisuuksia rekrytoida osaavia työntekijöitä ulkomailta ja samalla vaikeuttamassa menestymistä kansainvälisillä markkinoilla. Asiantuntijoiden sekä johtajien työnhakuaika on pidennetty 6 kuukauteen, mutta myös osaavien työntekijöiden määräaikoja on pidennettävä esitetystä, EK:n maahanmuuttoasiantuntija Mikko Räsänen sanoo.

Kyselyn tuloksista ilmenee, että yksin asiantuntijoiden rekrytointiprosessien pituus on yli kolmasosassa tapauksista enemmän kuin 3 kuukautta jo ilman työttömyysjaksoa. Usein työntekijäkin joutuu hakemaan useampaa työpaikkaa ennen työpaikan varmistumista. Johtotason tehtävien rekrytointiprosessit ovat selvästi kaikkein pitkäkestoisimpia. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 65 prosenttia oli sitä mieltä, että johtajarekrytoinnit kestävät tyypillisesti pidempään kuin 3 kuukautta.

3 kuukauden sääntö -kysely toteutettiin 20.8 – 30.8.2024. Kyselyyn vastasi 736 EK:n jäsenyritystä kaikilta EK:n toimialoilta ja kaikista kokoluokista.