EK:n Kasvu maksaa velan -jälleenrakennusohjelma julki: ”Ratkaisut koronasta nousemiseksi pitää tehdä nyt!”

19.08.2020

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n mielestä hallituksen tärkein tehtävä ensi kuun budjettiriihessä on päättää työllisyyttä tukevista toimista ja tehdä kasvuun perustuva jälleenrakennusohjelma tuleville vuosille. Työllisyyttä parantavia toimia ovat mm. työn asettaminen etusijalle työttömyysturvaa porrastamalla ja poistamalla työttömyysputki sekä panostukset koulutukseen ja osaamiseen.

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan ilman työllisyyttä tukevia uudistuksia Suomi velkaantuu holtittomasti ja päädymme leikkausten tielle.

– Ratkaisut koronasta nousemiseksi pitää tehdä nyt! Vaakakupissa ovat joko kasvun tie, jossa on korkea työllisyys, panostukset kestävän kasvun investointeihin ja tulevaisuuden uudistukset kuten liikennehankkeet, tai toinen vaihtoehto on nääntymisen tie ja taantuva Suomi, jossa on korkea työttömyys, veronkorotuksia ja kipeät leikkaukset palveluihin. Valinta on helppo: Kasvu maksaa velan, sanoo Häkämies.

EK esittää Suomelle Kasvu maksaa velan -jälleenrakennusohjelmassa laajaa kasvua tukevaa rakenneohjelmaa työllisyyden parantamiseksi ja hyvinvointivaltion turvaamiseksi. Ohjelmassa on sekä lyhyellä aikavälillä kasvua tukevia toimia että pidemmän aikavälin rakenteellisia uudistuksia.

– Koronan ja kestävyysvajeen laskua ei voi siirtää vain tuleville sukupolville. Ensi vuonna on perusteltua tehdä elvyttäviä toimia ja rakentaa pohjaa kasvulle ja työllisyydelle. Näitä panostuksia voidaan rahoittaa EU:n elvytyspaketilla ja valtion omaisuuden myyntituloilla, Häkämies sanoo.

Suomi velkaantuu lähivuosina rajusti. Velkaannumme koronakriisin vaikutusten vuoksi tänä vuonna ainakin 15–20 miljardia euroa. Vaikka talouden odotetaan käynnistyvän koronan jälkeen, ensi vuonna pelkästään valtion alijäämä kasvaa seitsemään miljardiin euroon. Pitkän aikavälin kestävyysvaje on tätäkin suurempi. Väestön ikärakenteen vuoksi menot kasvavat noin 500 miljoonaa euroa joka vuosi. Ja kun korot joskus nousevat, yksi prosenttiyksikkö koroissa merkitsee noin 1,5 miljardin lisämenoa.

– Myös päätökset rakenteellisista uudistuksista on tehtävä nyt, eikä vasta siinä vaiheessa, kun kriisin laskua pitäisi jo alkaa maksaa. Uudistamisessa tarvitaan nopeaa päätöksentekoa, koska esimerkiksi sosiaaliturvan uudistaminen toteutuisi käytännössä vasta koronan jälkeisessä ajassa, Häkämies sanoo.

Näitä toimenpiteitä EK ehdottaa Kasvu maksaa velan -jälleenrakennusohjelmassa

EK:n esitykset uudistuvaan Suomeen ovat:

• Suomalaisen omistajuuden ja yrittäjyyden vahvistaminen – valtion omistajuuden
    liudentaminen
  • Joustavat ja kilpailukykyiset työmarkkinat
  • Työhön kannustava sosiaaliturvan uudistus
  • Julkisen ja yksityisen yhteistyö sote-alalla – Sotella tehokkuutta
  • Investointeja ilmastonmuutoksen ratkaisuun – EU:sta lisäpotkua
  • Nopeat väylät, tehokkaat kuljetukset – liikenneverkot kasvun veturiksi
  • Tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta kasvu-uralle – tavoitteena 4% bkt-osuus
  • Vienti vetämään – avoin kauppa ja kansainvälisesti kilpailukykyiset yritykset
  • Maailman paras koulutus – kaikki pidetään mukana