EK:n puheenjohtaja Jaana Tuominen: Työelämän muutos haastaa sekä työnantajat että työntekijät uudistumaan

23.11.2021

Suomessa ja maailmalla on käynnistynyt työmarkkinaliikehdintä. Koronan myötä moni työntekijä on alkanut miettiä uraansa uudelleen ja pohtii, haluaako tehdä samaa työtä työuran loppuun asti.

Esimerkiksi McKinseyn keväällä 2021 tekemän kansainvälisen tutkimuksen mukaan ennätysmäärä työntekijöistä pohtii nyt työpaikan vaihtamista.

Työvoimapula on Suomessa jo suurimpia haasteita talouskasvumme tiellä ja se koettelee erilaisia yrityksiä ympäri maata. Kaikenlaisista osaajista ammattityöntekijöistä tutkijatohtoreihin on pulaa.

”Koronapandemia on kiihdyttänyt käynnissä olevaa työelämän muutosta ja se haastaa meidät työnantajat uudistumaan vauhdilla. Haastan nyt myös työntekijäjärjestöt mukaan muutokseen. Pohtimaan yhdessä kanssamme, vastaavatko menneen maailman rakenteet nykytilannetta, vai onko meillä nyt ikkuna auki tehdä muutosta yhdessä. Valtaa, päätöksentekoa ja sopimista on uskallettava viedä sinne, missä työelämän asiat parhaiten tunnetaan – työpaikoille”, sanoi puheenjohtaja Jaana Tuominen EK:n syysseminaarissa.

”EK:n tehtävä on murroksen keskellä pitää huolta Suomen pitkäaikaisesta edusta. Suomalaisen yhteiskunnan pitää mahdollistaa yritysten menestys. Yritykset kun luovat yhdessä sitoutuneiden ja työhönsä tyytyväisten työntekijöidensä kanssa pohjan hyvinvoivalle, turvalliselle, osaavalle ja vakaalle Suomelle”, Tuominen jatkoi.

EK:n edustajisto valitsi kokouksessaan 23.11.2021 EK:n hallituksen vuodelle 2022. Puheenjohtajana jatkaa Jaana Tuominen. Katso valitun hallituksen kokoonpano.