EK:n Suhdannebarometri: Merkit taantumasta entistä selvemmät

27.10.2022

Globaalin talouden yllä leijuu nyt poikkeuksellisen paljon jännitystä. Epävarmuus heijastuu nopeasti myös Suomen talouteen. EK:n lokakuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten suhdannenäkymät ovat painuneet kriisilukemiin.

”Suomi on nyt talouden taantumassa. Kuinka pitkä ja syvä taantumasta tulee, on vielä arvoitus. Geopoliittiset jännitteet ja sota Euroopassa pitävät poikkeuksellisen suurta epävarmuutta yllä. Toisaalta esimerkiksi tiedot maakaasuvarastojen täyttymisestä Euroopassa ovat myönteisiä uutisia synkkyyden keskelle. Saksan talous näyttää suuntaa myös Suomelle”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Synkentynyt tilanne heijastuu myös yritysten odotuksiin tuotanto- ja myyntikehityksestä. Alkusyksyn aikana tilanne on vielä jokseenkin kantanut, mutta kysyntäongelmat ovat nousseet jo yritysten suurimmaksi kasvun esteeksi.

”Kustannusten nousu ja alkanut kysynnän hiipuminen iskevät yritysten kannattavuuteen. Samalla henkilöstöodotukset hiipuvat, merkittävä osa yrityksistä suunnittelee jo lomautuksia ja työvoimapula on alkanut jo hieman helpottaa. Samaan aikaan toimitusketjujen haasteisiin on sopeuduttu varastoja kasvattamalla ja tämäkin kysyntä on nyt vähempänä”, Pakarinen tiivistää.

Kaikki päätoimialat heikentyneet, mutta erojakin on

Vientimarkkinoilla toimivien yritysten arjessa näkyvät globaalin talouden heilahdukset. Rakentamiseen vaikuttaa merkittävästi keskuspankkien taisto inflaatiota vastaan ja palveluita kurittaa kuluttajien luottamuksen lasku.

”Teollisuudessa näkyy jo tilauskirjojen ohentuminen, rakentamista viilentää korkojen nopea nousu ja asuntotarjonnan kasvu. Palveluissa painaa kuluttajien ostopäätökset, joiden varassa lepää pitkälti ennustettu talouden kasvu. Vaikka kuluttajien luottamus on romahtanut historiallisen alas, kotitaloudet ovat vielä sinnitelleet. Iso kysymys on, kuinka pakka kestää, jos työllisyys kääntyy laskuun”, Pakarinen toteaa.

EK:n Suhdannebarometri

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa. EK tiedusteli yrityksiltä lokakuussa 2022 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 128 yritystä, joilla on Suomessa noin 235 000 työntekijää.

Suhdannebarometri, lokakuu 2022 Toimialakatsaukset Aluekatsaukset