Glasgow’n neuvottelutulos kaivattu askel eteenpäin; ilmastopolitiikan katseet nyt käytännön toimeenpanoon

13.11.2021

Suomalainen elinkeinoelämä on tyytyväinen, että Glasgow’ssa maailman maat korottivat päästövähennystavoitteitaan ja ankkuroivat tavoitetason 1,5 asteeseen. EK:n mukaan huomio on nyt kohdennettava päästötavoitteiden käytännön toimeenpanoon. Oli tärkeää, että neuvottelutulos kansainvälisten markkinamekanismien osalta saavutettiin, vaikka se jäi toivottua heikommaksi.

Toimitusjohtaja Jyri Häkämies:

”Hienoa on, että Glasgow’ssa on kuitenkin otettu askelia eteenpäin eri maiden ilmastositoumuksissa, ja että Kiina ja Yhdysvallat löysivät yhteisen sävelen ilmastotoimien kirittämisessä jatkossa. On rohkaisevaa nähdä, että päästövähennysten vaiheittainen kiristäminen toimii Pariisin sopimuksen mukaisella tavalla ja että tavoitteiden kiristämiseen palataan heti ensi vuonna, vaikka työtä vielä riittääkin 1,5 asteen rajaa kohti pääsemiseksi.”

”On myös tärkeää, että Glasgow’ssa saavutettiin etenemistä ennakkoon vaikeaksi tiedetyissä kysymyksissä päästöyksiköiden kansainvälisestä kaupankäynnistä, vaikka säännöt jäivätkin löysiksi. Pelisääntöjen luominen kansainvälisille markkinamekanismeille on elinkeinoelämälle tärkeää, mutta jatkossa etenemistä tarvitaan myös päästöjen hinnoittelun kanssa”.

On selvää, että tavoitteita täytyy vielä kiristää, mutta nyt pitää ennen kaikkea kiinnittää huomio käytännön toimeenpanoon, jotta tavoitteet eivät jää vain tyhjiksi julistuksiksi. On sekä ilmaston että Suomen kansantalouden ja viennin etu, että kiirehdimme käytännön toimeenpanoa kaikkialla maailmassa.”

Johtava ilmastoasiantuntija Janne Peljo:

”Suomi itse näyttää esimerkkiä siirtymällä ensimmäisten joukossa vähähiiliseen yhteiskuntaan vuoteen 2035 mennessä. Vähintään yhtä tärkeää on se, että pystymme tarjoamaan myös muulle maailmalle ratkaisut siihen, kuinka ilmastokäänne tehdään”.

”Suomi on saanut ilmastopolitiikan foorumeilla myönteistä huomiota maana, jossa julkinen valta ja yksityinen sektori ovat vahvassa kumppanuudessa etenemässä ilmastotavoitteista tekoihin ja todellisiin päästövähennyksiin. Toimialojen laatimat vähähiilitiekartat, jotka herättivät Glasgow’ssa kiinnostusta, ovat kannustava esimerkki muille maille toimeenpanon vauhdittamiseksi. ”