Kenraalimajuri Kim Mattsson EK:n turvallisuuspoliittiseksi neuvonantajaksi

10.01.2023

Kenraalimajuri (res) Kim Mattsson on nimitetty Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n turvallisuuspoliittiseksi neuvonantajaksi 1.2.2023 alkaen. Mattsson vastaa tulevassa tehtävässään yritysten varautumisen tukemisesta.

Kansainvälinen toimintaympäristö on muuttunut rajusti Venäjän Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyssodan seurauksena. Näitä muutoksia ovat muun muassa meneillään oleva energiakriisi, kyberuhat sekä kauppapoliittiset jännitteet, jotka edellyttävät yrityksiltä toimia ennustettavuuden, varautumisen ja huoltovarmuuden sektoreilla.

– Olen vakuuttunut, että turvallisuusympäristön muutokset edellyttävät yrityksiltä entistä parempaa varautumista ja toiminnan jatkuvuuden varmistamista. Mattsson tuo lisäosaamista monella tapaa EK:n toimintaan yritysten hyväksi, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

Mattsson siirtyi vuoden vaihteessa reserviin maavoimien esikuntapäällikön tehtävästä. Aiemmin Mattsson on toiminut muun muassa pääesikunnan komentopäällikkönä, valtakunnallisten maanpuolustuskurssien johtajana sekä tasavallan presidentin adjutanttina.

– Uskon, että minulla on annettavaa Suomen elinkeinoelämän kokonaisturvallisuudelle, yli 40 vuoden kokemuksella maamme puolustuksessa. Selkeästä, yhteisestä tilannekuvasta kuitenkin aina kaikki turvallisuusajattelu sekä toiminta lähtee, Mattsson summaa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jyri Häkämies (viestintäjohtaja Nora Elersin kautta, puhelin 050 5746977)