Marinilta hyvä linjaus Suomen avaamisesta – onko STM mukana?

31.01.2022

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan Suomea on avattava määrätietoisesti nyt, kun sairaalahoidon tarpeen kehitys näyttää tämän selvästi mahdollistavan. Omikron-virusmuunnoksen aiheuttama taudinkuva on pääosin aiempaa lievempi, ja sairaalakapasiteetin suojaamisen tarve ei enää edellytä monien rajoitusten ja suositusten pitämistä voimassa.

– Pääministeri Sanna Marinin tänään tekemä linjaus yhteiskunnan avaamisesta on kannatettava. Samalla on saatava varmuus siitä, että koronatoimia johtava STM on tämän linjauksen takana, Häkämies sanoo.

– Odotamme hallitukselta selkeitä suuntaviivoja rajoitusten purkamisesta, jotta yritykset osaavat valmistautua tulevaan mm. henkilöstön osalta. Erityisen kipeästi tätä tietoa tarvitaan matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-aloilla.

EK odottaa myös etätyösuosituksen purun nopeuttamista. Tämä ei tarkoita siirtymistä täysin etätyöstä läsnätyöhön, koska etätyö on tullut jäädäkseen. Yrityksissä tiedetään parhaiten, kuinka paljon ja missä tehtävissä etä- ja läsnätyötä tehdään. Vaikka etätyön osalta kysymyksessä Suomessa on suositus, sen ohjausvaikutus on merkittävä.

Valtioneuvosto antoi joulukuun alussa valtakunnallisen, toistaiseksi voimassa olevan etätyösuosituksen kaikille epidemian leviämisalueille. Tuolloin se lupasi tarkastella suosituksen voimassaolon tarpeellisuutta viimeistään 15.2. mennessä, mutta tilanteen niin edellyttäessä jo tätä aiemmin.

Epidemian aikana työpaikoille on jäljitetty suhteellisen vähän tartuntoja. Enemmistö työssä käyvistä on koko epidemian ajan kyennyt työskentelemään lähityössä terveysturvallisesti ja toimistotyyppinen työ on mahdollista järjestää muuta lähityötä helpommin terveysturvallisesti. Yrityksille on tärkeää päästä pitkän kriisiajan jälkeen takaisin mahdollisimman normaaliin toimintaan.