Työmarkkinakeskusjärjestöt: Korkeakoulutus tukemaan osaamisen uudistamista

Korkeakoulujen on kehitettävä joustavia koulutusmahdollisuuksia jo työelämässä oleville, vetoavat työmarkkinakeskusjärjestöt. Suomessa valmistellaan parhaillaan vuoteen 2030 tähtäävää tiekarttaa korkeakoulutus- ja tutkimusjärjestelmän uudistamiseksi.

Osaamisen uudistaminen on saatava koulutuksen ja työelämän kehittämisen peruspilariksi. Muutos on jo käynnissä ja työmarkkinakeskusjärjestöt antavat sille tukensa. Tutkintojen merkitys ei tule vähenemään, mutta niiden rinnalle tarvitaan tutkintoja pienempiä ja joustavampia osaamiskokonaisuuksia työuran aikana tapahtuvan osaamisen uudistumisen tueksi.

Korkeakoulutuksen ohjauksessa ja johtamisessa pitää tukea ja mahdollistaa kysyntälähtöisyyden lisääminen korkeakoulutuksen koulutustarjonnassa. Koulutustarjonnan on tuettava joustavaa, työhön limittyvää opiskelua.

Toimintaympäristön muutos ja teknologian murros voidaan kääntää Suomen mahdollisuudeksi. Työelämän muutos ja vaatimus osaamisen uudistamisesta koskee kaikkia toimialoja ja kaikkia koulutusasteita. Onnistuminen edellyttää meiltä kaikilta uudenlaista ajattelua. Myös korkeakoulutukselta odotetaan, että se uskaltaa uudistua ja kantaa osaltaan vastuunsa työllisyyden edistämisessä ja elinikäisen oppimisen mahdollistajana erilaisissa työtehtävissä toimiville.

Lisätietoja:
johtaja Riikka Heikinheimo, EK