Peter Fredman, Fredman Group: Uusi sukupolvi, uusi digiaika

29.01.2018

Omistajan tahtotilalla on olennainen merkitys yrityksen uudistumisessa ja työntekijöiden sitouttamisessa. Selkeä omistajastrategia tuottaa menestyviä yrityksiä, joista koko yhteiskunta hyötyy, sanoo Peter Fredman.

EK omistajuusohjelma esittää yhteiskuntaan uudistuksia, jotka kannustaisivat ihmisiä – niin yrittäjiä kuin kotitalouksia – ryhtymään yritysten omistajiksi. Tavoitteena on saada taloudellinen hyvä kiertämään ja kasvamaan kaikkien eduksi. Haastattelusarjassa haetaan aktiivisten yrittäjä-omistajien kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta.

———————————————————————————————–

Yritykseen pitää todella uskoa, kun sen nimeksi laittaa oman nimensä. Näin ajattelivat Peter Fredman ja veljensä Clas brändätessään foliopaperista ja Elmu-kelmuista tunnettua Eskimo Finland Oy:tä uudelle uralle.

Eskimo nimenä herätti kansainvälisessä toiminnassa hämminkiä, eikä kuvannut uutta strategiaakaan ammattikeittiöissä. Suurkeittiön ammattilaisille suunnattu johtamisjärjestelmä perustuu keittiöistä kerättyyn dataan ja analytiikkaan. Järjestelmä on valtava digiloikka tulevaisuuteen ja se tarvitsee irtioton menneestä.

– Olemme muuttuneet viimeisen kolmen vuoden aikana perinteisestä tuote- ja tuotantokeskeisestä yrityksestä aidosti asiakaslähtöiseksi, Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman sanoo.

Strategiamuutos on ollut menestyksekäs. Vastaavaa innovaatiota ei maailmaltakaan löydy. Suomessa jo toista tuhatta toimipaikkaa on ottanut Fredman Pro johtamisjärjestelmän käyttöönsä. Myös kansainvälisille markkinoille on loikattu reippaasti.

Mitä vaatii, että perinteikäs sukufirma saadaan uudelle uralle? Kenties pakkotilanteen. On muututtava, jotta yrityksellä on menestymisen edellytyksiä tulevaisuudessakin, eikä lappua tarvitse laittaa luukulle.

Vaakakupissa painavat omat rahat, mutta huoli myös työntekijöistä. – Mekin vaikutamme suoraan 80 perheen talouteen ja epäsuorasti moneen muuhun.

Omistajastrategiassa on kaikki

Sukupolvenvaihdoksen myötä veljekset omistavat yrityksen nyt puoliksi. Ennen sukupolvenvaihdosta kumpikin oli hankkinut kannuksensa it-alalta. Se toi näkemyksen sukuyrityksen tulevasta suunnasta. Omistaminen tuo valtaa ja vastuuta. Kun on valtaa, pystyy myös tekemään päätöksiä.

Fredmanin mukaan yrityksen uudistumisessa ja omistajuudessa on tärkeintä omistajastrategia, eli se tahtotila, jolla yritystä luotsataan tulevaisuuteen. Se luo reunaehdot menestykselle.

– Omistajastrategia on yksi tärkeimpiä huomioitavia tekijöitä hyvässä omistajuudessa. Sen on oltava koko yrityksen ja jokaisen työntekijän tiedossa, kirjoitettuna ja kerrottuna. Näin ei kovin monessa perheyrityksessä välttämättä ole.

Tieto omistajan tahtotilasta vaikuttaa koko yrityksen menestymiseen talon sisältä myös sidosryhmiin ja aina tavarantoimittajiin ja rahoittajiin asti. Parhaimmillaan menestyksestä pääsee nauttimaan koko yhteiskunta.

Fredman korostaakin omistajuuden merkitystä Suomen menestykselle. Omistajuuden tulisi olla tärkein voimavaramme. Hän toivoisi myös kotitaloudet vahvemmin kiinni omistajuuteen.

– Se vaatii lisää osaamista ja tietoa, kuten EK:n omistajuusohjelmassakin ehdotetaan, mutta myös ajatustavan muutosta. Koko yhteiskuntaa pitäisi miettiä omistajuuden kautta. Nyt se tapahtuu ehkä passiivisuudella tai pakolla. Tämä on tärkeää hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuudenkin kannalta.

Työelämän murros vie meitä kaikkia omistajuuden suuntaan. Osaamista ja taitoja on hankittava nyt.

– Kun työ muuttuu tai häviää, vastuu omasta menestyksestä on yhä enemmän yksilöllä. Omistaminen ei olekaan vain rahaa tai pääomia, se on myös tietotaitoa, Peter Fredman sanoo.

Kolme tärppiä Peteristä 

Mitä harrastat?
Kalastusta kaikissa muodoissaan. Pidän myös huolta kunnosta. Fysiikka vaikuttaa mielialaan ja sitä kautta kaikkeen toimintaamme.

Mitä sinusta ei tiedetä?
Rakastan vauhtia. Tykkään, kun on iso moottori ja mennään vauhdilla.

Elämänohje uudelle yrittäjälle?
Aseta päämääräsi ja nauti askelista sitä kohti, pienistä onnistumisista ja iloista. Tärkeintä on nimenomaan matka, juuri tämä hetki, ei päämäärä.