Elinkeinoelämän 7 odotusta liikenneverkkoyhtiölle
Liikenne- ja viestintäministeriö julkistaa tämän viikon aikana esityksensä tulevasta liikenneverkkoyhtiöstä (LIVE). EK odottaa ministeriön selvitystä avoimin mielin, sanoo johtava asiantuntija Tiina Haapasalo.
– Listasimme jäsenliittojemme kanssa keskeisiä kriteereitä ja näkökulmia, joita vasten yhtiön muodostamista tulisi mielestämme arvioida. Torstaina alkaa LVM:n esityksen huolellinen analyysi. Selvitämme jäsenkentän näkemyksiä ja muodostamme kantaa lähiviikkoina, kertoo Haapasalo.
1. Tavoitteena positiiviset kokonaisvaikutukset talouselämään
- Tukee Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttä.
- Parantaa Suomen asemaa yritysten liikenteellisenä toimintaympäristönä.
- Houkuttelee uusia investointeja ja liiketoimintoja Suomeen.
- Parantaa liikenneinfran ylläpidon ja kehittämisen kustannustehokkuutta.
2. Liikennejärjestelmän tehokkuus paranee
- Kuluttajien ja yritysten hintatietoisuus ja kustannusvastaavuus lisääntyvät.
- Rahoituksen käyttö ja kohdentaminen ovat kustannustehokkaampia. Investoinnit kohdentuvat enemmän käyttäjien tarpeiden mukaan.
- Yhtiön hallintomalli ohjaa tavoittelemaan kustannustehokkuutta
3. Liikenneinfran laatu paranee ja rahoitus vahvistuu
- Yhtiön aloittava omavaraisuusaste on korkea ja se mahdollistaa monipuoliset rahoitusmallit.
- Investointivara paranee pitkäjänteisesti, eikä pelkästään kuluvan tai seuraavan hallituskauden ajaksi.
- Yhtiö voi hyödyntää maarakennusmarkkinaa vapaammin (vahvempi kilpailuttaja)
- Valtiolla ei ole tuotto-odotuksia tai ne ovat erittäin maltillisia.
- Yhtiömallissa toimiminen tuo hallinnollisia säästöjä verrattuna virastomalliin.
4. Pitkäjänteistä kehittämistä yli hallituskausien
- Yhtiön strategia kattaa vähintään 10 vuoden tähtäimen.
- Hallintomalli ohjaa kehittämään liikenneinfraa johdonmukaisesti yli eduskuntakausien.
5. Ketterää toimintaa
- Yhtiön hallintomalli tukee läheistä asiakasyhteistyötä.
- Yhtiö voi tehdä sopimuksia yritysten, yksityisten ja kuntien kanssa.
6. Asiakasmaksumalli mahdollistaa liikenteen kasvun
- Hinnoitteluperusteet kannustavat liikenteen käyttöä niin työssä käynnissä, palveluissa ja matkailussa kuin ulkomaankaupassakin.
- Hinnoittelu sisältää kannusteet ilmasto-ja ympäristövaikutusten vähentämiseen.
7. Yhtiömallin seurauksena liikenteen kustannukset eivät nouse – päinvastoin
- Tieliikenteeltä kerättävät maksut eivät ainakaan ylitä nykyisiä veroja. Palveluihin lisättävä arvonlisävero ei nosta liikenteen kustannuksia.
- Maksut eivät kohdistu kuntien omistamaan ja rahoittamaan katuverkkoon, josta maksetaan jo kunnallisvero yhteydessä.
- Kuluttajien ja yritysten valinnanmahdollisuudet kasvavat. Maksuja voi ajan myötä yhdistää erilaisiin liikennepalveluihin sekä valita vaihtoehtoisia hinnoitteluperusteita.
- Maksut voi suorittaa suoraan yhtiölle, ellei kuluttaja tai yritys halua yhdistää niiden perimistä esimerkiksi auton hankintaan tai vakuutuksiin.
- Haasteena sitouttaa myös 2020-luvun hallitukset olemaan nostamatta liikenteen kustannuksia.