Kohti Slushia: Pk-yritykset ja startupit toistensa muutosagentteina
Startup-kumppanuus voi tarjota pk-yritykselle kiihdytyskaistan, jolla se vauhdittaa uudistumistaan, saa uutta osaamista ja terävöittää kilpailukykyään, arvioivat startup-verkottajat Pekka Pärnänen ja Petri Vilén EK:n ja Tekesin Uudistujat-julkaisussa.
EK:n tutkimusten mukaan jo viidennes pk-yrityksistä on jo tehnyt päänavauksia startup-yhteistyössä. Uusiin, yllättäviinkin kumppanuuksiin on monia motiiveja. Parhaimmillaan startup-yhteistyö avaa pk-yritykselle tien aivan uudenlaisiin innovaatioihin ja liiketoimintamalleihin. Yhdessä kehittäminen, kokeilu ja testaaminen voivat synnyttää ratkaisuja, joita pk-yrityksen asiakkaat tarvitsevat tai joilla se voi itse tehostaa prosessejaan.
Pitkän linjan yrittäjällä on syvällinen tuntemus omasta toimialastaan ja laajat verkostot, joista nuorella kasvuyrittäjällä on paljon ammennettavaa. Startup voi saada pk-yritykseltä arvokasta johtamiskokemusta tai rahoitusta. Konkarin kumppanina startup voi myös vahvistaa uskottavuuttaan muissa sidosryhmissä.
Startupit ovat tottuneet hakemaan kumppanuuksia suuryritysten joukosta. Pk-yrityksen reagointikyky ja päätöksenteko on usein ketterämpää kuin isossa organisaatiossa. Siksi pk-yrityksen ja startupin välinen yhteistyö voi käynnistyä hyvin joustavasti ja nopeasti.
”Aloittavalle startupille pk-yritys voi toimia pilottiasiakkaana. Sen antama aktiivinen palaute on tuotteen tai palvelun jatkokehityksen kannalta erittäin merkityksellistä, sillä startupin tuote ei useinkaan ole valmis. Pk-yritys voi myös edistää uusien kauppojen syntymistä toimimalla ensimmäisenä referenssiasiakkaana”, sanoo MAD-Partnersin toimitusjohtaja Pekka Pärnänen, joka auttaa pohjoismaisia ja baltialaisia yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä ja riskirahoituksen järjestämisessä USA:ssa ja erityisesti Piilaaksossa.
”Toisaalta pk-yritys voi tarjota tehokkaan markkinointikanavan startupin uudelle tuotteelle, kun tuotetta tarjotaan pk-yrityksen asiakkaille. Tässä tapauksessa pk-yrityksen on mahdollista saada lisää kassavirtaa sekä mainehyötyä”, toteaa puolestaan teollisuusyritysten ja startupien yhteistyölle tarkoitetun avoimen innovaatioalusta Industryhackin perustaja ja toimitusjohtaja Petri Vilén.
”Startupin ja pk-yrityksen yhteistyö voi perustua yhteiseen tuotekehitykseen, johon startup voi tuoda esimerkiksi digitaalisen näkökulman, kun taas pk-yritys puolestaan tuo toimiala- ja prosessiosaamista. Tavoitteena on saada yhteinen tuote markkinoille yhdistämällä voimavarat”, Vilén jatkaa.
Pk-yrityksen ei tarvitse kopioida sen enempää suurten yritysten kuin startupienkaan käytäntöjä. Kyse on erilaisten, toisiaan täydentävien yritysten kumppanuudesta, jossa pk-yritys voi tukeutua omiin vahvuuksiinsa, kertyneeseen kokemukseen ja voimavaroihinsa.
Startup-yhteistyö ei ole itseisarvo. Jokainen yritys arvioi mahdolliset hyödyt suhteessa vaadittaviin panostuksiin. Parhaimmillaan kumppanuus voi auttaa pk-yritystä saamaan lisää innovaatiokykyä ja uutta osaamista kiristyvässä kilpailutilanteessa.