Pelioppiminen haastaa perinteisen osaamisen kehittämisen

23.05.2014

Pelit tulevat nyt opetukseen ja osaamisen kehittämiseen. Pelioppimisella nähdään olevan paljon annettavaa myös koulujen ja yritysten väliseen yhteistyöhön. Työtaitojen kehittäminen ja työnhakutaitojen kartuttaminen onnistuvat myös pelien avulla.

Oulun yliopiston pelitutkimusyksikkönä aloittaneen LudoCraftin toimitusjohtaja Tony Manninen pitää itsensä toteuttamisen tarvetta tärkeässä roolissa pelillistämisessä.

– Pelioppimisessa kaiken takana on leikki. Hauskuus, uteliaisuus, yllätyksellisyys ja valppaus ovat keskeistä osaamisen kehittämisessä.

– Lapsilla uteliaisuus herää luonnostaan. Meillä aikuisilla se vaatii ehkä hieman virittelyä, mutta on vain asennekysymys. Yllätyksellisyydelle voi antaa mahdollisuuden.

Onko pelaamisen ja työn välillä raja-aitoja?

Pelioppiminen haastaa perinteisen osaamisen kehittämisen. Pelien avulla voidaan irrottautua perinteisestä tulosoppimisesta, jolloin sattumalle, tunteille ja aitoudelle jää enemmän tilaa.

Hyvät pelit ovat myös tarkoituksellisesti vaikeita, jolloin mahdottomalta tuntuvat tehtävät koetaan vahvasti innostavina ja elämyksellisinä haasteina. Voisiko työelämän osaamisen kehittämisestä tehdä samalla tapaa tarkoituksellisesti vaikeampaa?

– Meistä kaikista pitäisi tulla pelisuunnittelijoita! Pelit ovat kaikkialla ympärillämme. Ihmiset pelaavat pelejä, sillä tunnelma ja tarina koukuttavat, Manninen muistuttaa.

Huumaava onnistumisen kokemus

Pelit motivoivat monella tapaa. Ne antavat merkityksen, hallinnan ja vapauden tunteen.

– Osaamisen kehittäjät pitäisi valjastaa mukaan pelioppimisen kehittämiseen. Opettajille tehtävä tuntuukin haasteelliselta. Tarvitaan pelilukutaitoa, johon kuuluu kyky pelata pelejä, kyky ymmärtää merkityksiä peleissä ja kyky suunnitella ja toteuttaa pelejä.

– Pelit antavat meille välittömän palautteen. Palaute on konkreettista ja selkeää. Peleissä epäonnistuminen on sallittua ja jopa odotettua!

Lisätyn todellisuuden ratkaisut ammatillisessa koulutuksessa

Ammattiopinnoissa hyödynnetään jo lisätyn todellisuuden ratkaisuja, joista pian markkinoille tulevat Google-lasit ovat yksi esimerkki. Ihminen voi tarkastella eri formaateissa olevaa tietoa siten, että se näkyy todellisessa ympäristössä. Näkökenttään heijastettava informaatio antaa meille valtavasti mahdollisuuksia, mutta siihen liittyvä tekniikka on vielä kömpelöä ja kallista.

Muitakin lisätyn todellisuuden teknologioita löytyy. Tulevaisuudessa esimerkiksi hologrammit voivat antaa meille opastusta erilaisissa työelämän tilanteissa.

Sastamalan kuntayhtymässä sekä Koulutuskeskus Salpauksessa ammatillisen koulutuksen puolella hyödynnetään jo lisätyn todellisuuden ratkaisuja. Esimerkiksi autotekniikan ja talonrakennuksen koulutuksiin löytyy valmiita sovelluksia.

Koulutuskeskus Salpauksessa on suunniteltu AduSal Oy:n kanssa BBB-peliä (Be a Better Boss) esimiestaitoihin. Peli toimii nettiselaimella ja siinä toimitaan yrityksen esimiehenä. Katso esittelyvideo alla (Youtube, kesto 2:39):

Teksti: Mikko Kuivalainen

Kuva: 123rf.com