Heikinheimo & Heinonen: Business Finlandin päivitetty strategia avaa TKI-toiminnalle uuden aikakauden

27.11.2025

Business Finland julkaisi 25.11.2025 uuden strategiansa, joka merkitsee selkeää askelta kohti voimakkaampaa, tutkimukseen ja innovaatioihin nojaavaa kasvua suomalaisessa yrityskentässä. Strategian myötä Business Finland vahvistaa rooliaan innovaatiotoiminnan riskiä jakavana ja kasvua kiihdyttävänä rahoittajana – juuri sellaisena kumppanina, jota suomalaiset yritykset tarvitsevat globaalin kilpailun kiristyessä.

Uusi strategia asettaa keskiöön neljä Suomen kannalta luontevaa teemaa: digitaalinen edelläkävijyys, turvallisuus, puhdas siirtymä ja hyvä elämä. Läpileikkaavana tavoitteena on vahvistaa liiketoimintaosaamista – erityisesti asiakasymmärrystä, aineetonta arvonluontia sekä kaupallistamista ja kansainvälistä kasvua. On merkittävää, että Business Finland suuntaa noin kaksi kolmasosaa rahoituksestaan näihin teemoihin, mutta jättää silti tilaa myös uusille nouseville aloille. Elinkeinoelämän näkökulmasta tämä tasapaino on onnistunut. Strategia tunnistaa Suomen olemassa olevat vahvuudet, muttei rajaa pois tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia.

Lisäksi strategiaan sisältyvät muutosohjelmat lupaavat vahvistaa rahoitusperiaatteiden toimivuutta ja tehostaa Business Finlandin omaa digitaalista kehitystä, mikä on tärkeä edellytys modernille ja sujuvalle rahoitustoiminnalle.

Erityisen myönteistä on Business Finlandin paluu tutkimuksen rahoittajaksi. Yritysten kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttää, että tutkimus ja yritykset kulkevat rinnakkain. Tämä onnistuu vain, jos rahoitusmallit tukevat aidosti yhteistyötä. Nyt suunta näyttää oikealta.

Toimeenpano ratkaisee

Olemme EK:ssa johdonmukaisesti tukeneet sekä Business Finlandin että Suomen Akatemian rahoituksen vahvistamista. Suomi tarvitsee molempien rahoittajien yhteistyötä, jotta talouskasvun edellytykset paranevat. Nyt molemmilla on itsenäisinä toimijoina ja yhteistyökumppaneina näytön paikka. Erityisesti Business Finlandin kannalta merkittäviä painopisteitä ovat:

1. Kaupallistaminen keskiöön

Suomessa syntyy runsaasti ideoita ja osaamista, mutta niiden jalostaminen kansainväliseksi kasvuliiketoiminnaksi on ollut haparoivaa. Kaupallistamisen kehittäminen edellyttää myös Suomen Akatemian, Tesin ja Finnveran sekä muiden rahoittajien kanssa tehtävää yhteistyötä. Kaupallistamiseen liittyy myös tutkimuksellisia kysymyksiä. Lisäksi koulutuksen sisältöjen ajantasaisuutta on tarkasteltava. Erityisesti kaupallistamiseen ja kasvuputkeen liittyvät odotuksemme ovat suuret.

2. Aineettoman osaamisen parempi hyödyntäminen

Kasvu ei synny vain teknologiasta vaan se syntyy rinnalla kehitettävistä palveluista, brändeistä, patenteista, datasta ja muusta aineettomasta arvosta. Suomessa on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, ja innovaatiotoiminnan on vastattava markkinoiden muuttuviin tarpeisiin. Tässä Business Finlandin rooli on keskeinen.

3. Katse isompiin kokonaisuuksiin

Vaikka rohkeat, loikkamaiset innovaatiot ovat tärkeitä, on rahoituksessa nähtävä myös kokonaisuus – uudet ekosysteemit ja arvoverkot. Esimerkiksi vihreä siirtymä on itsessään valtava ja moniulotteinen muutos, jonka edistyminen koostuu lukuisista toisiaan täydentävistä ratkaisuista, jotka ovat kokonaisuuden kannalta välttämättömiä.

4. Yritysten nykyisten innovaatioprosessien tunnistaminen

Yritysten TKI-toiminta on muuttunut: aikapaine on kova, tekoäly muokkaa kehitystyötä ja globaali kilpailu on raakaa. Rahoitusinstrumenttien on heijastettava tätä todellisuutta. Mitä paremmin rahoitus vastaa yritysten todellisiin innovaatioprosesseihin, sitä vaikuttavampaa siitä tulee.

Rohkeaa innovaatiokulttuuria

Business Finlandin uusi strategia tarjoaa lupaavan suunnan. Kun tutkimusta ja yrityksiä tuetaan toimimaan yhdessä, koko Suomi hyötyy. Nyt tarvitaan rohkeutta toimeenpanoon ja kasvun nälkää. On vaalittava kulttuuria, jossa uuden kokeileminen ja kasvun tavoittelu on normi, ei poikkeus.