Tiina Haapasalo: Itämeren liikenneriskit haltuun ja huomio länsiyhteyksiin

29.08.2024

Itämeren turvallisuusuhat ovat lähes päivittäin tapetilla – ja hyvästä syystä. Pohjoisen liikenneyhteyksien ohella on tartuttava laajemmin myös Suomen länsiyhteyksiin, kirjoittaa johtava asiantuntijamme Tiina Haapasalo.

Itämeren turvallisuusuhat herättävät runsasta mielenkiintoa. Viimeksi tänään Ilta-Sanomat kirjoitti meriliikenteemme riskeistä. Laajassa jutussa viitattiin myös EK:n toissakeväänä julkaisemaan Itämeri-raporttiin.

Raporttimme johtopäätös pätee yhä: suositamme Suomea etenemään kiireellisesti toimissa, jotka auttavat varautumaan Itämeren logistiikkaa ja huoltovarmuutta koskeviin poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin.

Hybridivaikuttamisen aikakausi ja esimerkiksi kaasuputkicaset osoittavat, että riskit ovat jo täällä. Myös tahaton paikallinen vahinko voi saada meriliikenteen halvaantumaan – ei pelkästään sotilaallisista syistä, vaan yksinkertaisesti vakuutusyhtiöiden nostaessa rahtiliikenteen vakuutukset kipurajoille. Tällöin varustamot voisivat vetäytyä Itämeren markkinoilta kaupallisin perustein. Pahimmillaan Suomen ulkomaankauppa halvaantuisi, vaikkei turvallisuustilanteen iso kuva olisikaan merkittävästi muuttunut.

Tässä kohtaa on kiitoksen aihetta: julkinen valta on tarttunut monella suunnalla edistämään hankkeita, joilla Suomi saisi avattua vaihtoehtoisia pohjoisia reittejä yhteistyössä Ruotsin ja Norjan kanssa.

Isompaa herättelyn tarvetta sen sijaan liittyy Suomen talouden, viennin ja matkailun tarvitsemiin uusiin ulkomaanyhteyksiin. Siksi on otettava tarkasteluun Suomen kansainvälinen saavutettavuus laajemmin eli yhteydet maalla, merellä ja ilmassa ja aivan erityisesti länteen.

Konkreettisesti on löydettävä keinoja siihen, että pääsemme paremmin hyödyntämään Tukholman ja Etelä-Ruotsin kehittyviä yhteyksiä. Ruotsi tekee massiivisia liikennepanostuksia, jotta yhteydet Tanskan kautta Eurooppaan tehostuisivat. Näiden väylien äärelle Suomen ulkomaankaupan olisi päästävä, Vaasan ja Uumajan yhteyttä unohtamatta. Erittäin tarpeelliset ovat myös Suomen yhteydet Tallinnan ja Baltian kautta Eurooppaan. Lentoliikenne on olennainen osa yhtälöä. Nämä kaikki palvelisivat niin ulkomaankauppaa kuin matkailua.

Katsotaan siis liikennereittien isoa kuvaa, ajaen niin turvallisuuden, huoltovarmuuden kuin viennin ja talouden yhteistä etua.