EK:n sääntömuutos viitoittaa tietä kohti paikallista sopimista

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n hallituksen puheenjohtaja Matti Alahuhta kiirehtii työmarkkinajärjestelmän pikaista uudistamista. EK:n tavoitteena on lisätä määrätietoisesti yrityksissä tapahtuvaa paikallista sopimista, jota toimialaliitot tukevat. Kun päätökset viedään yritystasolle, voimme olla nopeita ja ketteriä, parannamme suomalaisen työn tuottavuutta ja samalla suomalaista työllisyyttä.

Tästä syystä EK on muuttanut tänään sääntöjään niin, että järjestö ei tee enää keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja huhtikuun lopun 2016 jälkeen.

– Totesin viime keväänä liittomme kevätkokouspuheessani, että emme tee enää jatkossa keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja. Tämän linjauksen olimme tehneet jo keväällä 2013 uudessa strategiassamme. Seuraavana luonnollisena askeleena oli EK:n sääntöjen muuttaminen siten, että EK ei enää viimeistään huhtikuun lopun 2016 jälkeen tee tällaisia sopimuksia. Teimme tästä asiasta päätöksen tämänpäiväisessä edustajistomme kokouksessa, Alahuhta totesi keskiviikkona EK:n syyskokouksen seminaarissa Helsingissä.

Alahuhdan mukaan kyse on strategisesta ratkaisusta, jota EK on valmistellut pitkään. Päätös ei ole mitenkään sidoksissa tämän hetken neuvottelutilanteeseen.

– Tavoitteemme on, että käynnissä olevat yhteiskuntasopimusneuvottelut viedään siirtymävaiheena loppuun. Tavoitteena on sopia yksikkötyökustannusten laskusta 5 prosentilla, palkkojen nollakasvusta vuodelle 2017 ja sen jälkeen siirtyä vuodesta 2018 eteenpäin Ruotsin tavoin vientialavetoiseen palkkamalliin, jossa neuvotteluja käydään liittojen vetämänä yrityskohtaisuuden korostuessa, Alahuhta tähdensi.

Alahuhdan mukaan EK:n Työmarkkina-vastuualue muuttuu samassa yhteydessä Työelämä-vastuualueeksi. Jatkossa EK:n tehtävänä on tukea ja koordinoida toimialaliittojen palkkaneuvotteluja, mutta EK ei siis enää itse toimi neuvotteluosapuolena viimeistään 30.4.2016 jälkeen.

– Ruotsissa tehtiin vastaava päätös jo lähes kaksikymmentä vuotta sitten, ja se on tukenut hyvin talouden kehitystä.

– Jotkut voivat nyt mielessään kysyä, onko tämä konsensuksen loppu Suomessa. Vastaukseni on selkeästi: ei ole. Konsensus ei häviä mihinkään vaan sen painopiste siirtyy sinne, missä tilanteet ja haasteet tunnetaan parhaiten, eli yrityksiin, Alahuhta tähdensi.

Kommentit 6

6 vastausta artikkeliin EK:n sääntömuutos viitoittaa tietä kohti paikallista sopimista
  1. realisti sanoo:

Mitenköhän tuo lisää työllisyyttä? Tämä väite on tullut monta kertaa esille paikallisesta sopimisesta, mutta sille ei ole vielä tullut yhtäkään perustelua.

2. Opettaja sanoo:

Minkähän aloilla, joiden työtekijät eivät työskentele yrityksissä vaan esim. kunnan palveluksessa? Ala ei tuota mitään, vaan tuo vain kuluja kunnalle (esim. opetus). Pitäisikö siis minun maksaa, että saan olla töissä kunnan palveluksessa? Tuntuu aina unohtuvan, että aika moni ei ole yrityksissä töissä. Puhutaan aivan eri asioista, kun kaikkea ei voi viennillä tai tuloksilla mitata.

3. eki eriksson sanoo:

Siitä se ketteryys sitten tuleekin, kun työnantaja ei halua maksaa palkkaa eikä antaa vapaa-aikaa ja työntekijä puoli haluaa. Se tietää lakkoiluja….sekö on teidän käsityksenne ketteryydestä EK???????

4. Ossi Inkinen sanoo:

Lusätkää ihmeessä samaan syssyyn vielä irtisanomisaika pois. Samoin irtisanoutumis aika. Laitetaan molemmat varpailleen

5. Ossi Inkinen sanoo:

Nyky Suomessa on todella huolestuttavaa että ihmiset joilla on matala palkka pitää luopua siittäkin. EI OLE PORVARIT kansan asialla. Jos kerran ryhdytään polkemaan palkkoja niin se PITÄISI tehdä seuraavalla tyylillä Pudotetaan KAIKKIEN palkkoja 30% mukaan luettuna ministerit kansanedustajat johtajat. SAMALLA PITÄÄ LASKEA KULUTTAJA hintoja -30%. Näin kansalaisten ostovoima säilyy ”kilpailukyky” paranee vienti (ehkä) lähtee nousuun kotimaisen ostaminen lisääntyy (halvempaa kuin ulkolainen). Nyky palkkauksesta voin sanoa sen verran Postinjakana tienasin verojen jälkeen 1400€ kuussa miettikää mitä Postin kiristykset tulevat tekemään Ihmiselle. Aina KITISTÄÄN että ei duunarit osaa luopua etuuksistaan TOTUUS ON JOHTAJAT TUHOAVAT KAIKEN (eivät osaa johtaa, innovaatiot puuttuu ja ei ne ainakaan ole valmiita luopumaan 30%:sta) Mutta siinä ollaankin jos duunareitten ostovoimaa heikennetään vielä niin kotimaisen ostaminen loppuu KOKONAAN.

Haastan Häkämiehen kokeilemaan kuukaudeksi postinjakajan TYÖTÄ (OPETAN KUUKAUDESSA KUUSI PIIRIÄ JOSTA KAKSI ON PELKÄN KARTAN KANSSA)

6. Terveisiä pienestä asiantuntijayrityksestä sanoo:

Meillä muuten paikallinen sopiminen tarkoittaa mm.:

1) lomia ja vapaita on enemmän kuin laki määrää, 2) työsuhde-etuja on enemmän kuin niitä olisi, jos kuuluttaisiin jonkin TES:n piiriin, 3) työajat sekä etätyö- ja lomakäytännöt ovat niin vapaat kuin laki sallii ja 4) silloin kun meni huonosti, ketään ei lomautettu eikä irtisanottu, vaan omistajat (jotka kaikki työskentelevät yhtiössä) leikkasivat omia palkkojaan.

Kun näytti siltä, että hallitus aikoo rajoittaa paikallisen sopimisen vapautta, kirjasimme varmuuden vuoksi, että sairausajalta maksetaan palkkaa niin kuin ennenkin ja arkipyhät säilyvät vapaana.

Ja ennen kuin räyhääminen ehtii alkaa: meillä mediaanipalkka on korkeampi kuin suomalaisten keskipalkka.

Kyllä olisi työntekijöiden kannalta kamalaa, jos tällainen sopiminen pääsisi kovasti yleistymään :)