EK ja joukko yrityksiä avaavat käytäntönsä kaikille helpottaakseen paluuta turvalliseen arkeen

25.05.2020

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja kymmenen alansa johtavaa yritystä kokoavat voimansa auttaakseen Suomea palaamaan kohti arkea mahdollisimman turvallisesti. EK:n ja yritysten yhdessä suunnittelema Enter 2020 -kampanja kokoaa avoimelle alustalle yritysten parhaat käytännöt turvalliselle työskentelylle, asioinnille, lääkärissä käynnille, julkisten liikennevälineiden käytölle ja monelle muulle arjen toiminnalle. Tavoitteena on auttaa suomalaista yhteiskuntaa palauttamaan toimintakykynsä, parantaa valmiutta toimia uudessa tilanteessa sekä lisätä ihmisten toimeliaisuutta ja hyvinvointia.

Enter 2020 –kampanjan tarkoituksena on auttaa Suomea saamaan uusi arki ja talouden pyörät pyörimään mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti. Kampanjassa mukana olevat organisaatiot jakavat avoimesti toimintatapojaan, toimialakohtaisia parhaita käytäntöjä ja exitsuunnitelmansa muiden hyödynnettäväksi.

Organisaatioiden parhaat käytännöt jaetaan kaikkien saataville www.enter2020.fi -sivustolle, jonne myös muut organisaatiot voivat jakaa omat toimintatapansa kampanjan seuraavassa vaiheessa. Tiedon avoimella jakamisella halutaan luoda uusia ideoita, käytäntöjä ja innovaatioita arkeen, asiointiin ja työntekoon.

Mukana hankkeessa ovat Elisa, Fortum, K-ryhmä, KONE, OP Ryhmä, Valio, VR ja VTT. Hankkeen alullepanija on Elinkeinoelämän keskusliitto. Mehiläinen ja Terveystalo ovat kampanjassa mukana työterveyshuollon asiantuntijoina. Työskentelyn turvallisuuden varmistaminen on työterveyshuollon lakisääteinen tehtävä ja siksi on tärkeää, että työpaikoilla on käytettävissä ajantasaisin tieto siitä, miten epidemiaturvallinen työnteko onnistuu parhaiten.

​”Yhteiskunnan toimintakyky perustuu luottamukselle. Ihmisten on voitava luottaasiihen,että he voivat siirtyä turvallisesti mahdollisimman normaaliin arkeen. Koronan myötä maailma on hyvin erilainen kuin ennen sitä. Yritykset ovat tehneet kiivaasti töitä löytääkseen tapoja toimia tässä uudessa maailmassa, ja näitä keinoja me haluamme nyt tarjota kaikkein käyttöön”, sanoo OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

”Koronavirukseen liittyy vielä paljon kysymyksiä ja joudumme todennäköisesti elämään epävarmuuden kanssa pitkään. Haluamme edesauttaa turvallisen toimimisen tapoja, jotta saisimme talouden elpymään mahdollisimman nopeasti. Taloudellinen kehitys on keskeisessä roolissa kun puhutaan ihmisten ja yhteiskunnan kokonaishyvinvoinnista. Uskon, että jakamalla avoimesti ratkaisuja ja oppimalla toisiltamme voimme turvallisesti nopeuttaa paluuta normaalimpaan työntekoon ja asiointiin”, KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth lisää.

​Ehrnrooth ja Ritakallio ovat EK:n Exit-työryhmän jäseniä.

Enter 2020 –kampanja haluaa kannustaa organisaatioita auttamaan työntekijöitä, asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja tärkeitä sidosryhmiä lisäämään toimeliaisuuttaan, edistämään innovaatioiden syntyä ja luomaan kilpailukykyä jatkossakin sekä mahdollistamaan yhteiskunnan valmiutta palata uuteen arkeen turvallisuus edellä.

​”Monissa yrityksissä pohditaan parhaillaan, miten työnteko järjestetään turvallisesti niin, että innovaatiot elävät ja kilpailukyky säilyy. On hienoa, että joukko suomalaisia yrityksiä haluaa toimia sunnannäyttäjinä ja jakaa omat parhaat käytäntönsä avoimesti muiden kanssa. Toivottavasti esimerkit rohkaisevat muita yrityksiä ja tarjoavat mielenrauhaa niin yritysten työntekijöille kuin päättäjille, jotka pohtivat parhaillaan samoja kysymyksiä. Haluamme, että Suomi voi taas hyvin”, sanoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.​​

Ohjelma ja organisaatioiden avoimet käytännöt löytyvät osoitteesta: enter2020.fi ja aihetunnisteella #enter2020fi