EK: Eläkeputken poistaminen vahvistaa julkista taloutta

17.12.2020

Maan hallituksen päätös poistaa eläkeputki vahvistaa julkista taloutta ja parantaa yli 55-vuotiaiden työllisyyttä. Ratkaisuun sisältyvät yrityksille määrättävät irtisanomissakot ovat äärimmäisen huolestuttavia ja EK odottaa lisäselvityksiä maan hallitukselta yrityksille tulevista kustannusvaikutuksista.

– Hyvä, että hallitus teki sille kuuluvan ratkaisun eläkeputken lopettamisesta ja näin edesauttaa varttuneiden työllistymistä. Erityisen huolestuttavaa esityksessä on kuitenkin se, että yrityksille tulee uusi maksu, jossa jo valmiiksi vaikeuksissa oleva yritys joutuu maksamaan irtisanomisesta uuden irtisanomissakon, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies toteaa.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt epäonnistuivat neuvotteluissaan eläkeputken poistosta, koska palkansaajapuolen vaatimukset olivat yrityksille liian kalliita.

Toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen haastattelut viestintäpäällikkö Vesa Perälammen kautta, p. 040 528 7090