EK:n Jyri Häkämies: Balin WTO-sovusta kaivattu piristysruiske

07.12.2013

WTO:ssa syntyneen sopimuksen odotetaan vähentävän kaupan kustannuksia OECD-maissa jopa 10 %. Raja- ja tullimuodollisuuksien helpottuminen on tärkeintä pk-yrityksille. Kyseessä on ensimmäinen monenvälinen kauppasopimus sitten WTO:n perustamisen vuonna 1995.

– Taloussynkkyyden keskellä uutinen kaupan esteitä vähentävästä paketista tulee tarpeeseen. Suomen taloudellinen itsenäisyys perustuu viennin vetoon, joten ajankohtakin on ihan osuva, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies kommentoi Balin WTO-kokouksessa Suomen itsenäisyyspäivän päätteeksi syntynyttä sopimuspakettia.

Neuvottelijoiden arvioissa sopimuksen odotetaan vähentävän kaupan kustannuksia OECD-maissa jopa 10 prosentilla ja sitä kautta synnyttävän merkittävän kasvusysäyksen maailmankauppaan ja globaaliin talouteen. Raja- ja tullimuodollisuuksien helpottuminen on tärkeintä pk-yrityksille, joilla ei ole resursseja toimia monimutkaisten prosessien viidakossa.

– Pk-yritysten kansainvälistyminen on Suomen talouden pullonkaula ja uusi WTO-sopimus auttaa juuri siihen. Tässä yhteydessä on syytä kiittää myös Suomen hallitusta ja EU-komissiota työstä sovun saavuttamiseksi, Häkämies toteaa.

Sopimuksen hyödyt korostuvat siellä, missä menettelyt ovat hankalimmat. Myönteiset kasvuvaikutukset edellyttävät kuitenkin sopimuksen velvoitteiden toimeenpanoa kaikissa WTO:n jäsenmaissa.

– Suomalaisyritykset kohtaavat kaupan esteitä selvästi useimmin Venäjällä. Parhaassa tapauksessa tuore WTO-jäsen Venäjä voisi nähdä Suomen kumppanina, jonka kanssa Balilla sovittuja sujuvoittamistoimia voitaisiin toimeenpanna etupainotteisesti, Häkämies toivoo.

Lisätietoja:
EK:n Johtava asiantuntija Simo Karetie puh. 040 837 5431, etunimi.sukunimi@ek.fi