EK:n Suhdannebarometri: Suhdannetilanne jatkanut heikentymistään

30.01.2023

Globaalin talouden yllä leijuu nyt poikkeuksellisen paljon jännitystä, mutta viime syksyn pahimmat pelot talouden suhteen ovat pienentyneet. EK:n tammikuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten suhdannearviot ovat heikentyneet, mutta odotukset ovat hieman syksyä paremmat.

”Suhdannekyselyn tulosten perusteella Suomen taloustilanne on jatkanut odotuksien mukaisesti heikentymistään. Tilanteen heikentyminen on laaja-alaista ja riittämätön kysyntä vaivaa 40 prosenttia vastaajayrityksistä. Myönteistä on, että viime syksyn pahimmat pelot talouden suhteen ovat nyt epätodennäköisempiä esimerkiksi maltillisempien energian hintojen vuoksi”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Yritysten odotukset tuotanto- ja myyntikehityksestä ovat heikentyneet. Teollisuudessa tilauskannat ovat supistuneet ja palveluissa palautumisvaihe koronasta alkaa olla ohitse. Suurimpia ongelmia on rakentamisessa, jossa korkojen nousu näkyy myymättömien asuntojen määrän nousuna. Elinkeinoelämän suhdanneodotukset eivät ole niin pessimistisiä kuin syksyllä, vaikka taso onkin yhä matala. Heikentynyt suhdanne heijastuu myös työllisyyteen kevään aikana.

”Työllisyyden kehitys näyttää barometrin vastausten perusteella hiipuvan. Työllisyyden heikentymisellä on iso merkitys siihen, millaiseksi laskusuhdanne Suomessa muodostuu. Toisaalta työllisyyden laskua osaltaan puskuroi työvoiman saatavuusongelmat, joista raportoi 25 prosenttia yrityksistä”, Pakarinen toteaa.

Käsillä on ratkaisujen aika

Globaalin talouden keskeisin seurattava indikaattori on tälläkin hetkellä inflaatiokehitys. Inflaation rauhoittuminen on jo käynnissä ja keskuspankkien päättäväisyys pitää hintapaineet jatkossakin kurissa.

”Viennin avauksen ja koko työmarkkinakierroksen viivästyminen uhkaa heikentää entisestään käsillä olevaa suhdannetilannetta. Kustannuskilpailukyvyn sekä työllisyyden turvaava ratkaisu rauhoittaisi nyt tilannetta myös palkansaajien ostovoiman turvaamiseksi. Samalla tuettaisiin suomalaisyritysten kasvumahdollisuuksia maailmalla ja sitä kautta koko Suomen menestymistä. Globaalin talouden epävarmuudessa katse kannattaa kiinnittää myös julkisen talouden näkymän kuntoon laittamiseen, sillä se on omissa käsissämme”, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

EK:n Suhdannebarometri

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa. EK tiedusteli yrityksiltä tammikuussa 2023 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2022 neljännellä neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 133 yritystä, joilla on Suomessa noin 250 000 työntekijää.

Suhdannebarometri, tammikuu 2023 Toimialakatsaukset Aluekatsaukset