Hyvitysmaksu on digitaalisten sisältöpalvelujen aikana järjetön

08.11.2012

Samaan aikaan, kun Suomen ICT- ja kaupan alan yritykset yrittävät selviytyä talouskriisistä, on taas kerran esitetty yksityisen kopioinnin hyvitysmaksun (ns. kasettimaksu) korottamista ja laajentamista uusiin laitteisiin, kuten matkapuhelimiin, tietokoneisiin, tablet-laitteisiin sekä muistitikkuihin ja -kortteihin. Esimerkiksi digibokseille esitetään melkein 17 % korotusta maksuun.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Teknologiateollisuus ry ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry (ETK) pitävät tekijäpuolen esitystä kohtuuttomana ja järjenvastaisena.

Valtioneuvosto päätti vajaa vuosi sitten uudistaa hyvitysmaksujärjestelmän niin, että se soveltuu digitaalisille markkinoille paremmin. Järjestelmän laajentaminen vuodeksi olisi ETK:n toimitusjohtajan Riitta Raatikaisen mielestä väärä suunta; laitepohja on jo nyt liian laaja.

Koska järjestelmän uudistus on kesken, pitää elinkeinoelämä ainoana järkevänä ratkaisuna, että järjestelmä jäädytetään vuodeksi 2013.

Streaming korvaa kopioinnin

Mitkään tutkimukset eivät osoita, että yksityinen kopiointi olisi lisääntynyt, sanoo johtava asiantuntija Michaela Ramm-Schmidt Teknologiateollisuudesta.

-Päinvastoin, kaikki olemassa oleva tieto osoittaa, että yksityinen kopiointi vähenee uusien digitaalisten sisältöpalveluiden myötä. Erityisesti streaming-pohjaisten palvelujen nopeasti kasvava käyttö vähentää kopiointia merkittävästi, Ramm-Schmidt toteaa.

Laitepohjainen hyvitysmaksujärjestelmä on myös kotimaisten digitaalisten palveluiden kehityksen jarru. -Sisällöntuotannon mahdollisuudet kehittää liiketoimintaansa heikkenisivät. Ja kuluttajat joutuisivat ostamaan sisältöä ulkomaisista palveluista, EK:n asiantuntija Riikka Tähtivuori toteaa.

Hyvitysmaksu ruokkii myös piratismia: kuluttaja kokee helposti olevansa oikeutettu käyttämään laitonta sisältöä, kun hän on jo kertaalleen maksanut hyvitysmaksun laitteen hinnassa.

Järjestöt kyseenalaistavat myös nykyisen laitepohjan lainmukaisuuden. Esimerkiksi digibokseja käytetään merkittävästi ajansiirtoon, joka ei aiheuta haittaa tekijöille. Myös ulkoisten kovalevyjen käyttäjistä vain hyvin pieni osa käyttää laitettaan yksityiseen kopiointiin. Silti kaikkien käyttäjien pitää maksaa hyvitysmaksua pahimmillaan 18 euroa/laite, vaikka käyttäisikin laitettaan pelkästään varmuuskopiointiin tai omien valokuviensa ja kotivideoidensa säilyttämiseen.

Suomalaiset eivät voi jäädä digitaalisilla markkinoilla kalliiden laitteiden, ulkomaisten palvelujen ja laitepohjaisten hyvitysmaksujen varaan. Järjestelmän uudistuksella on siis kiire. Laitemaksun korvaaminen vaihtoehtoisella, hallinnollisesti kevyemmällä yksityisen kopioinnin kompensaatiojärjestelmällä ei ole euromääräisesti iso päätös, mutta olisi merkittävä kädenojennus suomalaiselle elektroniikkateollisuudelle ja -kaupalle sekä sisältöpalveluiden liiketoiminnalle. Digitaalisten markkinoiden kasvusta hyötyisivät myös luovan sisällön tekijät, kun laillisen digitaalisen sisällön kauppa vilkastuu.

Teknologiateollisuus ry

Elektroniikan Tukkukauppiaat ry

Elinkeinoelämän keskusliitto EK

EK:n lausunto EK:n lausunto opetusministeriölle (pdf)