Suhdannebarometri: Venäjän hyökkäys Ukrainaan tummensi suhdannenäkymät

27.04.2022

EK:n huhtikuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten suhdannenäkymät ovat tummuneet kaikilla päätoimialoilla. Suhdannetilanne kantaa vielä teollisuudessa, mutta rakentamisessa ja palveluissa tullaan jo alaspäin.

”Venäjän hyökkäys Ukrainaan näkyy erityisesti rakentamisessa, jossa tilanne on muuttunut nopeasti heikommaksi. Varsinkin materiaalien saatavuus on nyt iso kysymys, joka näkyy myös teollisuuden puolella suurena ongelmana. Vaikka kysyntää riittää vielä monin paikoin, epävarmuus tulevasta yhdistettynä voimakkaaseen kustannusten nousuun vaikeuttaa suomalaisyritystenkin toimintaympäristöä nyt merkittävästi”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Tuotanto ja myynti ovat kasvaneet kaikilla päätoimialoilla kevään aikana. Myös henkilöstöodotukset ovat kokonaisuutena yhä myönteiset. Osaavan työvoiman saatavuus on edelleen suurin kasvun este yrityksille. Kyselyyn vastanneista 32 prosenttia ilmoitti rekrytointiongelmista.

”Koronasta palautumisen myötä myös eri palvelualoilla näkymät ovat muuttuneet. Pitkään koronasta kärsinyt matkailu- ja ravintola-ala on tulevaisuuden suhteen nyt luottavaisempi. Sen sijaan logistiikan ja kaupan puolella näkymät ovat heikentyneet kuluttajienkin epävarmuuden lisäännyttyä. Palvelualoilla työvoiman saatavuusongelmat ovat pahentuneet entisestään. Rakentamisessa henkilöstöodotukset ovat puolestaan vaimentuneet”, Pakarinen jatkaa.

EK:n Suhdannebarometri

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa. EK tiedusteli yrityksiltä huhtikuussa 2022 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 125 yritystä, joilla on Suomessa noin 230 000 työntekijää.

Suhdannebarometri, huhtikuu 2022 Toimialakatsaukset Aluekatsaukset Tiedotustilaisuuden materiali