Kasvu Open: Menestykseen uutta ja vanhaa yhdistämällä

22.10.2014

Valtakunnallinen kasvuyrittäjyyskilpailu Kasvu Open 2014 huipentuu 23.-24.10. Jyväskylän Paviljongissa pidettävään finaalitapahtumaan.

Tänä vuonna sparrausprosessiin haki mukaan kaikkiaan 347 yritystä. Tuomaristo valitsi hakijoiden joukosta 60 Kasvu Open -finalistia, joita on sparrattu syksyn aikana. Finaalissa 150 pk-yrityksen uudet ideat esitellään yli 500 kokeneelle yritysjohtajalle.

Yhtenä Kasvu Open -tapahtuman puhujana nähdään myös EK:n johtaja Leena Mörttinen. Hän pitää Kasvu Open -konseptissa hyvänä sitä, että se ei keskity pelkästään uusiin yritysideoihin, vaan kannustaa mukaan myös pidempään markkinoilla olleita yrityksiä.

– Kaiken, mikä voi tuottaa kasvua Suomessa, ei tarvitse aina olla ihan totaalisen uusi idea. Maailman parhaista ideoista monet ovat syntyneet olemassa oleville ja testatuille alustoille, jotka joku ensin keksi ja joku toinen osasi toteuttaa paremmin, Mörttinen sanoo.

Parhaat ideat eivät aina ole uusia

Mörttinen uskoo, että Kasvu Openin kaltaisille prosesseille on nyt kysyntää ja ne ansaitsevat julkisuutta. Monet suomalaisyritykset ovat aiemmin saattaneet hakea kasvua esimerkiksi pelkästään kotimarkkinoilla.

– Nyt sitten, kun maailma on muutoksessa, halu kasvaa ajaa yritykset pohtimaan uusia välineitä kasvuun, löytää keinoja päästä maailman markkinoille ja oppia muilta, jotka siellä ovat jo olleet, Mörttinen toteaa.

Kasvu Openin sparrausprosessissa kukin yritys on päässyt esittelemään omat kipupisteensä, joihin on etsitty ratkaisuja kasvotusten asiantuntijoiden kanssa.

Mörttisen mukaan olennaista on, että uudet ja vanhat ideat kohtaavat. Kasvu Openiin mukaan valituille yrityksille on hyötyä toistensa kokemuksista.

– Yritysten välille tulee hienoa ristiinpölytystä, parhaita käytäntöjä, erinomaisia tuotteita, hyvää osaamista, perinteitä ja historiaa.

Passiivisuus ei johda pitkälle

Leena Mörttinen uskoo, että yritykset menestyvät parhaiten uskomalla omiin vahvuuksiinsa ja olemalla aktiivisia. On myös hyväksyttävä ne asiat, joiden pitää muuttua, jotta syntyisi kasvua.

– Näin toimii myös Kasvu Open. Se pyrkii antamaan konkreettisia välineitä yrityksille menestyä ja muokata uutta taloudellista polkuansa eteenpäin. Ei siis pelkkää hypetystä, vaan tekemistä.

Kasvu Open perustuu Jyväskylän yliopiston ja yritysten kehittämään kasvua kiihdyttävään malliin, jossa liike-elämän laaja-alainen asiantuntemus tuodaan yritysten tueksi.

Lue lisää: www.kasvuopen.fi

 

Teksti: Mari Lehtonen, kuva: 123rf.com, goodluz