Viekää elintarvikkeita Saksaan

12.04.2013

–Suomalaisille kulutustavaroille ja elintarvikkeille löytyy ostajia Saksasta, kunhan niitä markkinoidaan tehokkaasti, lupaa Saksalais- Suomalaisen Kauppakamarin toimitusjohtaja Manfred Dransfeld ensi viikon torstaina ilmestyvässä EK:n Prima-lehdessä.

Dransfeld patistaa suomalaisia rohkeammin Saksan kulutustavaramarkkinoille. Vaikka Saksa on Suomen vientiteollisuuden tärkein kohdemaa, sikäläiset kuluttajat tuskin tuntevat muita tavaramerkkejämme kuin Fiskarsin ja Nokian. Syy vaatimattomaan menestykseen ei ole tuotteiden laatu, vaan kyse on markkinoinnista.

–Huomasimme muutama vuosi sitten, että esimerkiksi elintarvikkeiden vienti Suomesta Saksaan ei ollut lisääntynyt juuri lainkaan edes silloin, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin.  Missä on vika, jos näin merkittävät kannustimet eivät saa kauppaa liikkeelle, Dransfeld ihmettelee.

Pienet yritykset ehkä kokevat Saksan markkinat liian suuriksi ja kilpailluiksi. Kynnys Venäjälle lähtöön näyttää olevan matalampi ja siellä suomalaiset elintarvikkeet ja kulutustavarat menestyvät hyvin.+

–Saksassa on 82 miljoonaa vaativaa ja hintatietoista kuluttajaa. Se on Euroopan suurin markkina-alue, mutta sen kokoa ei pidä pelästyä. Olennaista on, että suomalaisyritys osaa valita alueellisen markkinan, jolle tuotteet on tarkoituksenmukaista viedä.

Dransfeld muistuttaa, että jokainen Saksan 16 liittovaltiosta on jo sinänsä kiinnostava, keskimäärin Suomen kokoinen markkina-alue.

–Saksan markkinoille meneminen vaatii hyvän strategian ja sen luomisessa Saksalais-Suomalainen Kauppakamari voi auttaa, Dransfeld lupaa.