Asko Metsola: Verkkokaupan pelisääntöihin tarvitaan pikaista parantamista

17.06.2025

Komissio antoi helmikuussa 2025 tiedonannon kattavasta EU:n keinovalikoimasta turvallista ja kestävää verkkokauppaa varten, jossa se kehotti vahvistamaan yhteistyötä ja koordinointia kaikkien viranomaisten välillä. Niin komission tiedonanto kuin Suomen kantakin ovat hyvä alku, mutta toimia tarvitaan nopeammin ja tehokkaammin kolmansista maista toimivia verkkoalustoja kohtaan. Myös EU:n ulkopuolelta tulevien tulee EU-toimijoiden tavoin vastata siitä, että niiden kautta myytävät tuotteet täyttävät EU:n tuoteturvallisuus- ja ympäristövaatimukset ja niiden on osallistuttava kiertotalouden kustannuksiin. Vain näin taataan tasapuoliset kilpailuedellytykset verkkokaupassa.

EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyöverkosto ja komissio ilmoittivat jo marraskuussa 2024 kiinalaiselle verkkokauppayhtiö Temulle useista alustalla esiintyvistä käytännöistä, jotka rikkovat EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä. Temu määrättiin saattamaan käytäntönsä unionin lainsäädännön mukaisiksi. Viikkoa aikaisemmin komissio oli aloittanut virallisen tutkinnan selvittääkseen, rikkooko Temu myös digipalvelusäädöstä. Vastaava tutkinta kiinalaisyhtiö Sheinistä käynnistettiin helmikuussa 2025 ja toukokuun lopulla kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyöverkosto ilmoitti Sheinin rikkovan myös unionin kuluttajansuojalainsäädäntöä.

On selvää, että nykyinen sääntelykehikko ei ole riittävä kolmansista maista käsin toimivien verkkomarkkinapaikkojen ja -alustojen suitsimiseen, mutta kokonaan uusien lainsäädännöllisten toimien lisäksi tarvitaan myös jo ehdotettujen sääntelyuudistusten tehokkaampaa täytäntöönpanoa. Esimerkiksi toukokuussa 2023 aloitettu tulliuudistuspaketti, joka poistaisi alle 150 euron arvoisten lähetysten tullittomuuden ja parantaisi valvontakapasiteettia, on ehdotettu toteutettavaksi vasta maaliskuussa 2028. Lisäksi uudistuksen toimeenpano voi viedä vuosia.

Myös arvonlisäveron maksamisen IOSS-erityisjärjestelmän (Import One-Stop-Shop) pakollisuutta tulee kiirehtiä. Komission tuoreessa sisämarkkinastrategiassa väläytellään uuden eurooppalaisen markkinavalvontaviranomaisen perustamista ja myös komission tiedonannossa korostetaan EU:n laajuisen täytäntöönpanoviranomaisverkoston tärkeyttä.

Kansallisten viranomaisten resurssit eivät yksin riitä tehokkaaseen valvontaan, eivätkä ne itse asiassa edes valvo yksityistä tuontia, koska ne eivät voi kohdistaa seuraamuksia muihin kuin kaupallisiin toimijoihin. Komission toimivaltaa on siis vahvistettava, jotta se voi tehokkaasti valvoa verkkomarkkinapaikkoja- ja alustoja ja niiden kautta tapahtuvaa rajat ylittävää kaupankäyntiä.