Jyri Häkämies: Vauhtia kasvuhankkeisiin, osaaminen kunniaan

12.08.2015

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies pitää tärkeänä, että valtiovarainministeriön budjettiesitys tasapainottaa julkista taloutta määrätietoisesti hallitusohjelman mukaisesti. Jatkossa on varmistettava päätösten tehokas toimeenpano. Julkistalouden kuntoon saattaminen on hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä.

Häkämies kiirehtii samalla hallitusohjelmaan kirjattujen, kasvua tukevien kärkihankkeiden valmistelua. Konkreettisia päätöksiä ja käytännön toimia tarvitaan nopeasti, sillä talouden käänteestä ei näy vieläkään merkkejä. Koulutukselle ja tutkimukselle tulisi antaa kärkihankkeissa erityinen asema.

– Myös koulutuksessa tarvitaan rakenteiden uudistamista, mutta lopputuloksena pitää aina olla koulutuksen laadun paraneminen. Suomi ei pärjää koulutuksesta tinkimällä vaan entistä paremmalla osaamisella, Häkämies tähdentää.

Häkämies muistuttaa, että meneillään olevat neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta ovat aivan keskeiset hallituksen talouspolitiikalle ja tuleville budjettipäätöksille.

– Jos työllisyyttä ja talouskasvua tukevaa yhteiskuntasopimusta ei synny, julkistalouden tilanne vaikeutuu ja hallitus tekee ilmoittamansa 1,5 miljardin lisäsäästöt ja veronkorotukset. Sopimuksen syntyminen loisi puolestaan tilaa kansalaisten ostovoimaa tukeville, noin miljardin euron verokevennyksille, Häkämies muistuttaa.