Omistajanvaihdosten vuosivolyymit selvitetty ensi kertaa – lähes 4000 yritystä siirtyy vuosittain uusiin käsiin

02.11.2022

Tilastokeskus on tuottanut ensimmäistä kertaa tärkeää numerotietoa siitä, kuinka moni yritys saadaan vuosittain siirtymään uuden omistajan käsiin joko yrittäjäperheen sisäisen sukupolvenvaihdoksen tai yrityskaupan muodossa. Kriisivuosien myötä omistajanvaihdosten lukumäärä on laskenut alle 4000 kappaleen tasolle. Tilastointi on ollut kansallisen Omistajanvaihdosfoorumin esitys ja nyt huutoon on vastattu.

Tilastokeskus on tuottanut Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta tilaston, joka tarjoaa ensimmäistä kertaa tietoa omistajanvaihdosten lukumääristä. Aineistona on käytetty Verohallinnon tietoja.

Keskeiset havainnot vuosilta 2018 – 2021:

• Omistajanvaihdoksia tehtiin kaiken kaikkiaan vuonna 2018 yhteensä 4 188 ja seuraavana vuonna 4 248 kappaletta. Määrä kääntyi laskuun ensimmäisenä koronavuonna 2020, jolloin tehtiin 3 750 omistajanvaihdosta. Ennakkotietojen perusteella sama suunta näyttäisi jatkuneen myös vuonna 2021.
    • Yrittäjäsuvun sisällä tapahtuvien sukupolvenvaihdosten lukumäärä oli korkein vuonna 2018, yhteensä 770 kappaletta. Vuonna 2019 sukupolvenvaihdoksia tehtiin 684 ja vuonna 2020 yhteensä 536 kappaletta. Sukupolvenvaihdosten osalta vuoden 2020 määrä voi tosin vielä täsmentyä kaikkien veropäätösten valmistuttua.
    • Paljon useampi osa omistajanvaihdoksista tehtiin myymällä yrityksen osakkeet perheen ulkopuolelle. Tällaisia yrityskauppoja tehtiin vuonna 2018 yhteensä 3 418. Vuonna 2019 määrä oli 3 564 ja vuonna 2020 kauppoja toteutui 3 214 kappaletta. Vuonna 2021 yrityskauppojen lukumäärä olisi jäämässä ennakkotietojen mukaan noin 3 000:n tasolle.
    • Tässä tilastossa hyödynnetty yrityskauppatilasto koskee vain osakekauppoja eli liiketoimintakaupat eivät sisälly näihin lukuihin.
  • Maakunnittain omistajanvaihdoksia on tapahtunut viime vuosina eniten Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.
  • Sukupolvenvaihdoksissa kolme aktiivisinta toimialaa ovat olleet tukku- ja vähittäiskauppa, teollisuus ja rakentaminen. Yrityskauppoja tehtiin eniten ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan toimialalla, tukku- ja vähittäiskaupassa sekä rakentamisessa.

Tilastolle tarvitaan jatkoa – hyödyntäjiä riittää

Omistajanvaihdosfoorumin puheenjohtaja Jari Huovinen Elinkeinoelämän keskusliitosta on ajanut pitkään omistajanvaihdostilaston saamista Suomeen:

Omistajanvaihdosten vuosivolyymistä tulee tärkeä mittari elinkeinoelämän kehittäjille ja päättäjille, uskoo EK:n Jari Huovinen.

”Omistajanvaihdosten eteneminen on Suomen pk-sektorin kohtalonkysymyksiä. Siksi elinkeinoelämän kehittäjät, poliittiset päättäjät ja elinkeinopolitiikan valmistelijat tarvitsevat dataa siitä, missä tahdissa omistajanvaihdoksia saadaan toteutettua. On arvokasta, että Tilastokeskus vastasi tähän tarpeeseen. Yhtä tärkeää on, että omistajanvaihdostilasto jäisi sen pysyvään tarjontaan ja että omistajuuden tilastointiin panostettaisiin muutoinkin. Ilmiö on olennainen ja tiedon tarve suuri.”

Omistajanvaihdosfoorumilla tutkitaan uutta tilastotietoa tarkkaan, kertoo projektipäällikkö Mika Haavisto Suomen Yrittäjistä:

”Luvut kertovat, että kriisivuodet ovat vaikeuttaneet omistajanvaihdosten etenemistä. Nyt on tärkeää saada kehityksen suunta uudestaan nousuun. Suomella ei ole varaa menettää yhtäkään elinkelpoista yritystä ja siksi on entisestään lisättävä yhteisiä ponnistuksia omistajanvaihdosten vauhdittamiseksi. Työmaata riittää – Suomessa on arvioiden mukaan lähes 50 000 yritystä omistajanvaihdoksen edessä lähimmän 10 vuoden sisällä.”

Omistajanvaihdoksia koskeva tilasto julkistuu kokonaisuudessaan 2.11. iltapäivällä Tilastokeskuksen verkkosivuilla: https://www.stat.fi/tup/kokeelliset-tilastot/index.html

Omistajanvaihdosfoorumia hallinnoi Suomen Yrittäjät ja sen ohjausryhmää puheenjohtaa Elinkeinoelämän keskusliitto. Sen jäseniä ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Yrittäjät, Perheyritysten liitto, Finnvera, Business Finland, Finnvera, Nordea, Suomen Yrityskaupat, Suomen Yritysvälittäjäin ja omistajanvaihdosasiantuntijain liitto, Suomen Uusyrityskeskukset, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt, Suomen Yrityskummit, Seinäjoen Ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan-Lahden Teknillinen Yliopisto ja Oulun Yliopisto. Omistajanvaihdosfoorumi on avoinna myös muille asian edistämisestä kiinnostuneille tahoille.