Suhdannetilanne heikentynyt entisestään, mutta näkymät kohentuneet

EK:n heinäkuun Suhdannebarometrissa suomalaisyritykset arvioivat suhdanteen heikentyneen entisestään kesän aikana. Talouden asteittainen palautuminen on käynnissä, sillä suhdanneodotukset ovat nousseet selvästi kevään pohjakosketuksesta. Syksyä kohden mentäessä epävarmuus on kuitenkin yhä suurta.

”Suomessa suhdannetilanne on heikentynyt kesän aikana entisestään, mutta onneksi suhdannenäkymät ovat palautumassa parempaan. Koronakriisi kohtelee toimialoja hyvin eri tavalla. Palvelut palautuvat rajoitustoimien helpottaessa ensimmäisinä, kaupan ala on pärjännyt kuluttajakysynnän vetämänä varsin hyvin, mutta teollisuudessa ja rakentamisessa tilanne on vasta kärjistymässä. Eritahtisuus pitkittää talouden palautumista niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin”, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

Suhdanneodotukset koko elinkeinoelämässä ovat nousseet saldolukuun -11, kun vielä huhtikuussa oltiin hyvin synkässä -59 pisteen tasolla. Palvelualoilla näkymiä kuvaava saldoluku nousi jo nollan tuntumaan. Näkymien perusteella koronakriisin pahin vaihe alkaa olla takanapäin. Tästä huolimatta tuotanto-, myynti- ja henkilöstöodotukset ovat yhä hyvin heikot, joten selvillä vesillä ei vielä olla.

”Pudotus teollisuuden uusissa tilauksissa onneksi pysähtyi heinäkuussa, mutta henkilöstöodotukset lupaavat heikkoa kehitystä työllisyyttä ajatellen. Hyvä muistaa, että virus kiihdyttää yhä maailmalla ja talousennusteissa mahdollista toista aaltoa ei ole juurikaan huomioitu. Syksystä voi hyvinkin tulla epidemian toisen aallon myötä vielä vaikea, koska kriisin pitkittymisen myötä vaikutukset kertaantuisivat”, Pakarinen jatkaa.

Kysynnän puute vaivaa nyt yrityksiä eniten

Koronaviruksen myötä kysyntäongelmat ovat nousseet entistä enemmän pintaan. Vastaajayrityksistä 41 % koki riittämättömän kysynnän ongelmaksi. Teollisuudessa kysynnän puutteesta raportoi peräti 57 % vastaajista. Vientiteollisuuden ongelmiin on syytä varautua myös erilaisten tukitoimien avulla.

”Pandemia on iskenyt suomalaisiin yrityksiin eri aikaan ja yhteiskunnan eri tukitoimet yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi ovat olleet tarpeellisia. Tässä kuussa startannutta yritysten kustannustukea olisi kuitenkin muokattava niin, että kriisin alkuvaihetta myöhemmin kärsivät toimialat pääsisivät myös tuen piiriin. Pandemia on vaikuttanut esimerkiksi teollisuuteen tilauskannan laskuna viiveellä”, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies toteaa.

EK:n Suhdannebarometri

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa.

EK tiedusteli yrityksiltä heinäkuussa 2020 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2020 toisella neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 047 yritystä, joilla on Suomessa lähes 250 000 työntekijää.