Energiateollisuus ry tehostaa liikkumistaan sähköllä

Liikenne kuluttaa 16 prosenttia Suomessa käytetystä energiasta ja aiheuttaa noin 40 prosenttia Suomen päästökaupan ulkopuolisista päästöistä. Liikenteen energiankäyttöön ja liikkumiseen käytettyihin energiamuotoihin kannattaakin kiinnittää huomiota.

Energiaa käytetään tieliikenteessä pääosin nestemäisen polttoaineen muodossa, kuten bensana ja dieselinä. Tuontipolttoaineiden sijaan tieliikenteen energian voisi saada myös sähköstä. Yleistymässä olevat sähköautot käyttävät energiaa jopa kolme kertaa tehokkaammin kuin polttomoottoriautot. Sähköautot ovat energiatehokkuutensa lisäksi myös päästötön vaihtoehto: sähköntuotannon päästöt kuuluvat päästökauppaan, joten sähköautojen lisääntyminen ei nosta Suomen päästöjen määrää.

Sähköisen liikenteen etuna on myös sen edullisuus: 7 litraa 100 kilometrillä kuluttavalla bensa-autolla ajetun kilometrin hinnaksi tulee n. 0,10 €/km (1,40 €/l bensanhinnalla), kun taas sähköauton kilometrihinta on vain 0,03 € – sähköauto kuluttaa 0,2 kWh/km ja kilowattitunnin hinta on n. 0,17 €/kWh.

Päästöissä laskettuna vastaavat luvut tarkoittaisivat 25 gCO2/km sähköautolle (Suomen sähköntuotannon päästöt n. 140 g/kWh), kun taas keskimääräisen uuden bensa-auton päästöt ovat vuonna 2015 n. 125 gCO2/km.

Energiateollisuus ry:llä (ET) on oman henkilöstönsä sekä tytäryhtiö Adato Energian yhteiskäytössä täyssähköauto, Nissan Leaf -merkkinen eVirtanen, jonka käyttökokemuksia sekä sähköiseen liikenteeseen liittyviä uutisia voi seurata Facebookissa. Auto mahdollistaa Energiateollisuuden ja Adaton työntekijöiden joustavan liikkumisen työtehtävissä. eVirtasen lisäksi ET:n ja Adaton henkilöstön käytössä ovat sähköpyörä Ellari ja ”kaukolämpöjopo”. Lue lisää sähköpyöräilystä täällä.

Lisätietoja:
Sirpa Leino, asiantuntija, Energiateollisuus ry., p 050 548 1128

 

Energiansaastovko

Viikolla 41 vietetään Energiansäästöviikkoa. Mukana yli 250 000 ihmistä.

Kommentit

Kommentoi