Yrittäjä Peter Fredman: Digitalisaatio on jokaisen pk-yrityksen ulottuvilla

Digiloikka onnistuu perinteisilläkin toimialoilla. Samalla avautuu ennennäkemättömiä väyliä kansainvälisille kasvumarkkinoille, kannustaa Fredman Groupin omistaja-yrittäjä.

Peter Fredmanilla on selkeä päämäärä, mihin suuntaan hänen ja Clas-veljen yritys on menossa.

– Neljän–viiden vuoden sisällä liikevaihtomme on kaksinkertaistunut nykyisestä 24 miljoonasta ja valtaosa tuloistamme tulee palvelubisneksen kautta ulkomaanmarkkinoilta, Fredman visioi.

Fredman Groupin uusi lippulaivatuote – älykeittiöratkaisu – on syntynyt perinteisessä pitkän linjan tuotantoyrityksessä. Se on entiseltä nimeltään Eskimo Finland, jonka foliopaperit, elmukelmut ja suodatinpaperit ovat kuuluneet pitkään suomalaisiin koteihin. Viime vuosien myötä entisestä Eskimosta on kuoriutunut teknologian etulinjaan kirinyt palveluyritys.

Fredman Groupin älykeittiötuote tarkoittaa mittaus- ja analytiikkaratkaisua, jonka avulla kerätään dataa suurkeittiöiden ruuanvalmistusprosessista. Ohjelmistot ja fyysiset anturit keräävät ja analysoivat tietoa raaka-aineiden säilyvyydestä, menekistä, lämpötiloista ja hygieniasta. Dataa hyödynnetään sekä viranomaisvalvonnan toteuttamiseen että ravintoloiden omaan toiminnanohjaukseen ja tehostamiseen.

Strategia edellä digiin

Niin EK:n yrittäjälähettiläs Peter Fredman kuin EK:n yrittäjyysohjelma liputtavat pk-sektorin uudistumisen ja digitalisaation puolesta.

Oma perheyritys on hyvä esimerkki siitä, että jokaisella toimialalla on digipotentiaalia.

– Toisaalta digi ei voi olla itseisarvo eikä päälle liimattu koriste. On mentävä strategia ja bisnesidea edellä ja sitten hyödynnettävä teknologiat optimaalisella tavalla.

–Sukupolvenvaihdos on erityisen otollinen sauma kaikentyyppiselle uudistumiselle. Digitalisaatio voi saada tehokkaan spurtin, kun firma siirtyy innokkaiden juniorien käsiin, Fredman lisää.

Hänen mielestään olennaista olisikin, että sukupolvenvaihdokset ja toki myös muut omistajanvaihdokset ja yritysjärjestelyt tehtäisiin Suomessa mahdollisimman helpoiksi. Uusien omistajien energia ja tase ei saa huveta perintöverotukseen.

Lisää huomiota hallitustyöskentelyyn ja verkostoihin

Vaan mistä tulee tarvittava kunnianhimo ja visio uudistumiseen? Fredmanin vastauksena on omistajuus ja omistajan tahtotila. Halu kehittyä ja kasvaa lähtee omistajista itsestään ja hallitustyöskentely on kaiken moottori.

Fredman korostaa ylipäätään verkostojen, sparraajien ja neuvonantajien merkitystä. Yrittäjä-omistajan ei tule jäädä yksin, vaan kannattaa hyödyntää kaikki vertaistuki ja ammattiapu. Tällainen moodi on auttanut myös Fredman Groupia läpiviemään vaativaa uudistumistaan.

Team Finlandilta käytännön apua kohdemarkkinoilla

Avoimen tiedon, internetin ja digitalisaation myötä pienimmälläkin yrityksellä on mahdollisuus päästä maailmanmarkkinoille.

– Toki vastaavasti myös muut voivat päästä kilpailemaan suomalaisella kotikentällä, kukaan ei ole suojassa. Koko ajan pitää nostaa rimaa, Fredman muistuttaa.

Fredman Group on jo nyt kansainvälinen yritys, jonka liikevaihdosta 15 prosenttia tulee ulkomailta.

– Tekes-tuki on ollut meille arvokasta. Nyt alkuvuodesta Tekes ja Finpro ovat yhdistyneet Business Finlandiksi, mutta kokonaisuus ei vielä toimi niin kuin pitäisi. Business Finlandissa pitäisi ottaa käyttöön asiakkuushallintamalli, josta palvelut saisi yhden luukun periaatteella eikä pompotellen ihmiseltä toiselle.

Business Finlandin ytimen ympärillä toimii laajempi Team Finland -verkosto, johon kuuluvat myös muut julkiset vienninedistäjät. Peter Fredman odottaa Team Finlandilta konkreettisempia työkaluja ja suoraa hyötyä markkinoille menoon. Nyt yritykset oppivat asiat liian usein kantapään kautta.

Peter Fredman, 44, Espoo ja Rauma

  • Fredman Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja, perheyritykseen töihin vuonna 2003.
  • Aiemmin ura amerikkalaisessa pörssiyhtiössä logistiikan, myynnin ja toimitusketjun tehtävissä.
  • EK:n Yrittäjävaltuuskunnan työvaliokunnan jäsen, Helsingin seudun kauppakamarin varapuheenjohtaja, Perheyritysten liiton varapuheenjohtaja sekä Heurekan hallituksen jäsen.
  • Motto yrittäjänä: ”Ei määränpää vaan matka ratkaisee.”

Tutustu myös muiden yrittäjälähettiläidemme viesteihin Suomen päättäjille:

Tomi Lantto (Antell-Ravintola): Neljä lääkettä työllisyyden parantamiseksi
Pirjo Pystykoski-Sopanen (Lennol Oy): Kotiseudun yrittäjämyönteisyys on valtava voimavara
Jari Lainio (Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta): Aikarajat viranomaisten lupakäsittelylle
Maria Hanho (Vaissi Oy): Maaseudulla tarvitaan uutta ajattelua henkilöstöpulan ratkaisemiseen
Tuomas Pere (Pintos Oy): Kasvuyrityksen rahoitus on kannattava sijoitus yhteiskunnalle

EK:n yrittäjyystavoitteet eduskuntavaaleissa:

Lue lisää verkkosivuilta ja julkaisusta (”Tie auki työllistäville pk-yrityksille”)

Jatketaan keskustelua: #yrittäjyys2019

Kommentit

Kommentoi