Sujuva asiakaspalvelu on itsestäänselvyys jokaiselle yritykselle, joka haluaa pysyä markkinoilla. Samaa palveluasennetta tarvittaisiin viranomaistoimintaankin. Ongelmana on myös yritysten eriarvoinen kohtelu riippuen sijaintipaikkakunnasta, toimialasta ja yrityskoosta, harmittelee yrittäjä ja elinkeinoelämän vaikuttaja Tom Kaisla.
Henkilöstöpalveluja tarjoavan Eilakaisla Oy:n toimitusjohtajan Tom Kaislan mielestä suomalainen virkakoneisto tarvitsisi nyt isoa ravistelua. EK:n yrittäjyysohjelma nostaa viranomaisremonttia vaalikeskusteluun, mutta onko tulevalla hallituksella puhtia edetä sanoista tekoihin?
– Järjestelmä on rikki, mutta ihmisissä on potentiaalia. Olen tavannut paljon fiksuja virkamiehiä, joilla olisi uudistamisen halua ja kykyä, mutta systeemi ei jostain syystä jousta. Miksei esimerkiksi virastokäyntejä voisi hoitaa Skypellä tai ottaa käyttöön sähköinen allekirjoitus? Eihän ole pienintäkään järkeä juoksuttaa yrittäjää paikan päälle jonnekin virastotaloon tiettyyn kellonaikaan.
Puhumattakaan, että itse asia – yrittäjän investointihanke – jumittaa kuukausitolkulla, ellei jopa vuosia viranomaisen käsittelyjonossa.
– Paperipinoihin on investointieurojen ohella myös haudattu tuhansia työpaikkoja. Pahimmillaan olen saanut itse odottaa matkailuyritykselleni kaavoituspäätöstä seitsemän vuotta. Lupakäsittelyille pitäisi olla ehdottomasti maksimiaikaraja.
Yhden luukun palvelua, kiitos
Tom Kaisla on tunnettu Eilakaislan omistajana, mutta lisäksi hänellä on yrityksiä muun muassa merenkulku-, matkailu- ja media-alalta.
– Yritykset ovat byrokratian edessä hyvin epätasa-arvoisessa asemassa. Vaikka lain pitäisi olla kaikille sama, viranomaistoiminta vaihtelee valtavasti riippuen yrityksen toimialasta, kokoluokasta ja sijaintipaikkakunnasta.
Kaislan mielestä asennemuutoskin auttaisi pitkälle.
– Viranomaisen tulisi nähdä yrittäjä asiakkaanaan, jolle halutaan tarjota parasta mahdollista palvelua ja auttaa asioiden hoitoa. Tällainen suhtautuminen on normaali lähtökohta niin yrityksissä kuin yhteiskunnan muissakin toiminnoissa. Miksei virkamieskin sisäistäisi asiakaspalveluajattelua?
Esimerkiksi eräässä naapurivaltiossa kunta on nimennyt yrittäjälle yhteyshenkilön, joka hoitaa yrittäjän asioita eteenpäin esimerkiksi kaavoituksessa ja luvissa. Yrittäjä saa keskittyä bisnekseen ja työpaikkojen luomiseen. Tällainen yhden luukun periaate olisi Kaislan mielestä tarpeen Suomessakin.
Huolena nuorten syrjäytyminen ja osaajien maastapako
Suomen tulevaa hallitusta Tom Kaisla haluaa muistuttaa kahdesta ääripään huolesta työmarkkinoilla. Ensimmäinen koskee nuorten syrjäytymistä.
– Vaarallisen iso osa parikymppisistä jää pelkän peruskoulun varaan. He saattavat hyvinkin herätä yli 25-vuotiaana ottamaan vastuuta opiskeluistaan, mutta valitettavasti nykyjärjestelmässä juna on tuossa vaiheessa jo mennyt ja ovet sulkeutuneet. Tämä on iso menetys niin ihmiselle kuin yhteiskunnalle.
– Koulutusjärjestelmäämme pitää uudistaa joustavammaksi, jotta korjausliikettä voi tehdä elämässä myöhemminkin ja mahdollistaa itsensä kehittäminen missä tahansa vaiheessa elämää ja uraa onkaan.
Toinen murhe koskee korkeakoulutettujen huippuosaajien valumista ulkomaille. Mistä saadaan ihmisiä johtamaan kansainvälistä ja digitaalista liiketoimintaa, jos parhaat osaajat lähtevät?
– Nyt tilanne on sellainen, että enemmän osaajia jättää Suomen kuin palaa tänne. Voimme miettiä, onko esimerkiksi solidaarisuusvero sellainen keino, josta on ollut meille enemmän haittaa kuin hyötyä? Tarvitaan uutta ajattelua ja uusia pelisääntöjä, joilla Suomesta saadaan jälleen vetovoimainen paikka tehdä töitä ja kehittyä uralla.
[kainalojuttu]
Tutustu myös muiden yrittäjälähettiläidemme viesteihin Suomen päättäjille:
EK:n yrittäjyystavoitteet eduskuntavaaleissa:
Lue lisää verkkosivuilta ja julkaisusta (”Tie auki työllistäville pk-yrityksille”)
Jatketaan keskustelua: #yrittäjyys2019