Erilaiset-julkaisu puhututtaa yhä, kun suuret ja startupit kohtaavat Slushissa

12.11.2015

Suuryritykset uudistuvat selättääkseen rakennemurroksen. Samaan aikaan startupit tarvitsevat isompien kumppaneiden muskeleita. Tällä viikolla ne hakevat Slushissa keinoja yhdistää vahvuutensa.

EK ja Tekes julkaisivat vuosi sitten Slushissa käsikirjan, joka esittelee suuryritysten ja startupien synergioita ja yhteistyökokemuksia. ”Erilaiset – Suomalaisten suuryritysten kokemuksia startupeista”-julkaisu laadittiin Konecranesin, Fonectan, S-ryhmän, SITAn, Nelosen, Fortumin ja kymmenien muiden yritysten kokemusten pohjalta.

Julkaisua valmistelleen asiantuntija Outi Ervastin mukaan se on yhä kurantti:
– Kun julkaisimme Erilaiset-käsikirjan viime marraskuussa, toivoimme optimisesti sen vanhentuvan vuodessa. Näin ei ihan käynyt – suurten ja pienten yhteistyöpotentiaalia ei ole Suomessa vielä tappiin asti ammennettu. Siksi kannattaa tutustua näiden edelläkävijäyritysten kokemuksiin.

Julkaisuun on koottu vinkkejä niille, jotka ovat vasta käynnistämässä yhteistyötään. Jos kumppanuudelta halutaan aitoja tuloksia, ison yrityksen kannattaa nostaa startupit johtoryhmän agendalle ja osaksi strategiaa. Hyviä kokemuksia on saatu, kun suuryritys on nimennyt organisaatioonsa startup-hankkeista vastaavan henkilön, joka on myös helppo kontaktipinta ulospäin. Tärkeää on myös antaa tälle henkilölle riittävästi pelimerkkejä, jotta hankkeet eivät jää ison yrityksen muiden prioriteettien varjoon.

Julkaisussa vinkitetään myös startupeja kohtaamaan konserneja. Huippuunsa hiottu hissipuhe ei riitä, vaan ennakkovalmistautuminen edellyttää paneutumista kumppaniehdokkaan strategiaan.

Julkaisun toimittamisesta on vastasi sarjayrittäjä Sami Kuusela Hupparihörhö-tiimeineen. Taustalla ovat sparranneet myös Slushin ja Teollisuussijoituksen avainhenkilöt.