Salla Ahonen bloggaa: Älyliikenteestä valoa Suomelle

11.02.2016

Pimeä, kylmä ja luminen – nyt näitä suomalaisia olosuhteita on alettu nähdä valtteina esimerkiksi älyliikenteen kehittämisessä. Lappiin nousee mm. robottiautojen testialue.

Salla Ahonen seuraa EK:n Brysselin toimistossa mm. energia-, liikenne- ja kauppapolitiikkaa.

Salla Ahonen seuraa EK:n Brysselin toimistossa mm. energia-, liikenne- ja kauppapolitiikkaa.

Pimeä, kylmä ja luminen, nämä tuntuvat olevan asioita, jotka Suomesta tulevat mieleen ulkomaalaisille. Näitä asioita suomalaiset itsekin tuovat usein esiin. Kesä on lyhyt mutta vähäluminen, kuuluu yleinen totuus. Kun tähän lisätään viimeaikaiset uutiset Suomen taloustilanteesta, esiin piirtyvä kuva ei varsinaisesti tunnu houkuttelevalta.

Nyt karu ilmastomme on alettu nähdä valttina esimerkiksi älyliikenteen kehittämisessä. Viime aikoina onkin alkanut tapahtua. Aurora-hanke on onnistunut luomaan Lapista ainutlaatuisen älyliikenteen testialueen (Snowbox) vaativiin olosuhteisiin. Tarkoituksena on testata mm. itseohjautuvia robottiautoja ja tien kuntoon, keliolosuhteisiin ja liikenteeseen liittyvän tiedon välittämistä ja hyödyntämistä. Jos ratkaisut toimivat pimeässä, kylmässä ja lumisessa ympäristössä, ne toimivat missä vaan.

Aurora ei ole ainoa liikenteeseen liittyvä valonpilkahdus. Myös muualla ns. liikenne palveluna eli MaaS -konsepti etenee hyvää vauhtia, erilaisia pilotteja on käynnissä esimerkiksi Hämeenlinnassa ja Tampereella.

Suomessa on esimerkiksi juuri aloittanut toimintansa maailman ensimmäinen MaaS-operaattori. Tarkoituksena on, ei enempää eikä vähempää, kuin maailmanlaatuinen liikenteen murros. Juuri tällaista omien vahvuuksien löytämistä, ennakkoluulotonta ja kuvia kumartelematonta otetta Suomessa tarvitaan.

Ja ihan oikeasti, missä muualla voitaisiin testata, miten robottiauto käyttäytyy kohdatessaan yllättävän esteen, poron?

 

Katso video älyliikenteen testialueesta, joka nousee Lappiin Aurora-hankkeessa