Loisteliasta ja laadukasta designia Suomesta
Johtaja Vertti Kivi tähtää dSign-toimistonsa reiluun kasvuun kansainvälisillä markkinoilla. Mahdollisuudet ovat erinomaiset. Parhaillaan toimistossa valmistuu loistoristeilijä Royal Caribbean Cruise Linesin sisustuksen suunnittelutyö.
– Tavoittelemme ulkomailta 30 prosentin tilauskantaa. Haluamme liikkua kansainvälisillä kentillä. Siksi avasimme juuri toimiston Dubaihin, missä pidetään World Expo vuonna 2020. Sinne tulee paljon uusia hotelleja.
dSign on erikoistunut hotellien, risteilijöiden, kauppakeskusten, resortien ja pääkonttoreiden sisustusten suunnitteluun. Yli 800 suunnittelukohdetta Suomessa ja maailmalla suunnitellut toimisto voi esitellä vaikuttavan referenssilistan.
Viimeaikaisimpia asiakkaita ovat muun muassa Hilton-hotellit, Viking Line, Wärtsilä, Aktia, Fazer, MTV ja Scandic. Toukokuussa valmistuu saksalaisen TUI-varustamon loistoristeilijä Royal Caribbean Cruise Linesin sisustussuunnittelu. Sitä edelsi Viking Grace -laivan sisustustyö, joka voitti kansainvälisen Shippax design -palkinnon.
Thaimaan Khanomissa Kiven toimiston suunnittelema Aava Resort & Spa valittiin Tatlerin vuosittain julkaisemassa Travel Guidessa maailman parhaimpien hotellien joukkoon.
Toimisto on kuulunut kaksi vuotta Finpron vientirenkaaseen. Yrityksen luova johtaja Vertti Kivi kertoo palon ulkomaille tulleen onnistumisista, jotka ovat rohkaisseet ja ruokkineet intoa laajentua ja ottaa vastaan yhä vaativampia töitä.
Elämyksiä asiakkaille
Vuonna 1993 perustetussa sisustusarkkitehtitoimisto Vertti Kivi & Co:ssa työskentelee 18 sisustamisen huippuosaajaa. Liikevaihto on nyt 3,5 miljoonaa euroa.
Kivi kertoo toimistonsa olevan Suomen ykkönen alallaan. Maailmalla he eivät myy Suomea tai suomalaisuutta, vaan korkeatasoista suunnittelua, joka kiinnostaa asiakkaita eri puolilla maailmaa kuten Miamissa, Dubaissa ja Thaimaassa.
– Pyrimme hakemaan laadukkaita asiakkaita. Haemme kansainvälistä kasvua ja siksi olemme lisänneet kapasiteettiamme tasaisesti.
– Meidän tehtävämme on miettiä, mistä asiakas saa lisäarvoa ja parhaat kicksit. Muunneltavilla tiloilla, väreillä, valoilla, materiaaleilla ja koko tunnelmalla luodaan kokonaisuus, josta asiakas on valmis maksamaan. Laatu, materiaalien yhdistäminen ja kustannustehokkuus ovat olennaisia tekijöitä.
Vertti Kivi kuvaa, miten esimerkiksi risteilijän ravintola muunnetaan nykyään valaistusta, kääntyviä seiniä, värejä, verhoja ja kuvaelementtejä varioimalla aamiaisravintolaksi, lounasbufeeksi ja tunnelmalliseksi illallisravintolaksi. Ei ole enää yhtä ravintolasalia, vaan eri tarkoituksiin taipuvia erilaisia interiöörejä.
– Olemme osa palvelumuotoilua. Koko arvoketju pitää huomioida. Haluamme olla visuaalisuuden ja konseptien kokonaisosaajia. Sisustamisen keinoin olemme kasvattaneet muun muassa myymälätilan myyntiä, pystyneet sitouttamaan henkilöstöä työpaikoilla ja kasvattamaan asiakasvirtoja ravintoloissa.
Finnairille asiakaskokemuksia
Finnair havittelee Helsinki-Vantaasta merkittävää siltaa Euroopan ja Kaukoidän matkustajien välille. Siksi yhtiö on panostanut paljon myös sisustustilojensa uuteen ilmeeseen. Siitä vastaa dSign Vertti Kivi & Co, joka on jo tehnyt ja tekee edelleen Finnairin eri asiakastilojen sisutussuunnitelmia.
Parhaillaan toimistossa viimeistellään tänä keväänä Helsinki-Vantaan Non Schengen -alueelle avattavaa Finnair Premium Loungea. Viime syksynä avattiin uusi Finnair-myymälä. Yhtenäinen ilme eri tiloissa on osa asiakaskokemusta.
Finnair saa vuosina 2015–2016 uuden A350-laivueen, joka palvelee nimenomaan Aasian markkinoita.
Vuosittain 13 miljoonaa ihmistä kulkee Helsinki-Vantaan läpi ja neljä miljoonaa ostaa jotain. Aasialaiset ovat vaativia asiakkaita. Lentokentän eri tilojen ja palvelujen kokonaisuus on osaltaan palanen Suomi-brändiä.
Teksti Eija Lampi, kuvat dSign