Suomalainen verkkokauppa lähti Venäjälle

20.03.2014

Tavaratalo Hong Kong aikoo näyttää, että suomalainenkin yritys voi menestyä kansainvälisessä verkkokaupassa. Sen kalastustarvikemyynti kasvaa vauhdilla Venäjällä.

Tavarataloketju Hong Kong avasi viime vuoden toukokuussa kalastustarvikkeisiin erikoistuneen verkkokaupan Venäjälle. Puolta vuotta aiemmin yritys oli aloittanut niin ikään kalastukseen keskittyvän verkkokaupan Ruotsissa.

Kansainvälisillä markkinoilla Hong Kong myy kalastustarvikkeita Happy Angler -nimellä. Yhtiön verkkokaupasta vastaava johtaja Miika Malinen sanoo, että Venäjä oli luonnollinen suunta hakea verkkokauppaan kasvua.

– Verkkokauppakulttuuri on vielä kehittymätöntä, mutta siellä on valtava kasvupotentiaali. Internetiä käyttää vasta 50 prosenttia kansasta, Malinen perustelee.

Lisäksi venäläiset ovat kalastajakansaa. Maassa on arviolta 25 miljoonaa aktiivikalastajaa, mikä on enemmän kuin kalastuksen harrastajia kaikissa muissa Euroopan maissa yhteensä.

Paperisota vaati totuttelua

Helppoa verkkokaupan aloittaminen Venäjällä ei kuitenkaan ollut. Malinen sanoo, että Venäjän oloissa toimivan logistiikan suunnittelu ja käytännön toteutus on ollut haasteellista.
Yksi suurimmista urakoista on ollut verkkokauppaan liittyvän paperisodan selvittely.

– Olemme joutuneet opettelemaan tämän yrityksen ja erehdyksen kautta. Viranomaisista ei ole ollut apua, vaikka monella luukulla olemme käyneet neuvoa kysymässä.

Tilaukset Venäjälle lähtevät Suomen keskusvarastosta. Toimitusten mukaan on tulostettava kauppalaskuja ja täyttää iso määrä tulli- ja muita kaavakkeita.

– Sen sijaan toimitusten perillemeno ei ole ollut ongelma. Olemme olleet itsekin yllättyneitä pienestä hävikistä. Pelotteluista huolimatta paketit eivät katoa matkalla, vaan menevät nopeasti asiakkaille.

Venäjällä vakuutetut toimitukset menevät perille Itellan kansainvälisen EMS-pikapalvelun välityksellä. Maksamiseen asiakkaat voivat käyttää luottokorttia tai erilaisia venäläisiä maksutapoja. Yhdistävä tekijä on, että kaikki tilaukset maksetaan etukäteen ennen toimitusta.

Tavoitteena paalupaikka

Kalastustarvikkeissa Venäjän verkkokaupassa ei ole selkeää markkinajohtajaa, vaan markkina on pirstoutunut useiden paikallisten toimijoiden kesken. Malisen mukaan tämä antaa Hong Kongille mahdollisuuden nousta ykköspeluriksi jollakin aikavälillä.

– Meidän tehtävämme on löytää oikeat ihmiset. Se tehdään markkinoinnilla, joka keskittyy etenkin sosiaaliseen mediaan.

Happy Anglerin mainokset näkyvät Venäjällä muun muassa kalastukseen erikoistuneilla keskustelupalstoilla, hakukoneissa ja Youtubessa.

– Ainoa mahdollisuus menestyä verkkokaupassa on rakentaa tiivis suhde asiakkaisiin. Sitoutuneet ja tyytyväiset asiakkaat ostavat uudelleen.

Malisen mielestä on tärkeää, että verkkokaupan tekninen alusta mahdollistaa kalastamisen ympärille rakentuvan yhteisön, joka jakaa keskenään kokemuksiaan ja suosittelee toisilleen tuotteita.

Venäjällä suosittu näyttelijä Ville Haapasalo on toiminut mannekiinina Happy Anglerin markkinoinnissa. Myös verkkokaupan suomalaisuus on Malisen mielestä hyvä kilpailuvaltti. Venäläisillä on vahva mielikuva siitä, että Suomesta tulevat tuotteet ovat aitoja ja laadukkaita.

– Venäjälle menee tasaisesti erilaisia kalastustarvikkeita. Erityisen hyvää palautetta on tullut suomalaisista käsintehdyistä vaapuista.

Asenne lopulta ratkaisee

Malisen arvion mukaan Ruotsissa Happy Angler on noussut viiden suurimman kalastusvälinekauppiaan joukkoon. Suomalaisyrityksellä on myös englanninkieliset sivut, jotka palvelevat ennen muuta asiakkaita muista EU-maista.

Suomalaisia kaupan alan yrityksiä on moitittu hitaudesta verkkokaupassa, kun ulkomaiset kilpailijat valtaavat koko ajan markkinaosuuksia. Malinen uskoo, että suomalaisillakin on hyvät mahdollisuudet menestyä.

– Verkkokaupassa pitää löytää jokin omaperäinen juttu. Kilpailu kovenee koko ajan. Tänä päivänä en lähtisi perustamaan esimerkiksi kenkäkauppaa Pohjoismaiden markkinoille. Kehotan katsomaan pikemminkin Venäjän suuntaan.

Malisen mukaan tärkeää on valmistella asiat huolella ja tutkia markkinoiden potentiaali etukäteen. Työkaluja ja yhteistyökumppaneita analyysin tekemiseen kyllä löytyy.

– Kaikki kulminoituu kuitenkin asenteeseen. Jos et ikinä haaveile mistään suuresta, et ikinä saa aikaan mitään suurta.

Teksti: Matti Remes, kuva: Hong Kong