Arvonlisäverotus
Arvonlisäverotuksen on oltava sujuvaa ja tulkintojen ennakoitavia. Elinkeinoelämä uskoo, että verotuksella voidaan tukea yritysten kasvua ja yritysten toimintaedellytyksiä. Arvonlisäverotus pohjautuu EU:n yhtenäiseen lainsäädäntöön, jonka mahdollisuuksia meidän tulee hyödyntää.
Tavoitteemme
- Arvonlisävero on oma-aloitteista verotusta, johon liittyviä päätöksiä yrityksissä tehdään päivittäin. Verotuksen on oltava ennakoitavaa ja prosessien mutkattomia.
- Verokantojen muutokset ovat yrityksille hallinnollisesti raskaita ja kalliita eikä lyhytkestoisia muutoksia ole syytä tehdä kevyin perustein.
- Verotusta koskevien velvoitteiden noudattaminen on tehtävä helpoksi. Yritysten toimintaa ei tule vaikeuttaa tulkinnanvaraisella lainsäädännöllä tai tarpeettoman tiukoilla viranomaistulkinnoilla.
- Yritykset tekevät investointipäätökset pitkäjänteisesti. Verolaintulkintamuutoksien pitäisi tapahtua vain korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisujen kautta. Tulkinnanmuutoksia yritysten vahingoksi ilman lainmuutosta ei pitäisi tapahtua.
- Ennakkoratkaisu on ennakkoratkaisu vain etukäteen annettuna. Verolainsäädäntöä tulisi muuttaa siten, että etukäteen asiansa selvittävälle yritykselle annettaisiin asiassa luottamuksensuojaa.
Arvonlisäveron tuotto 2005-2024, mrd. euroa
Päivitetty
Arvonlisäveron tuotto, mrd. euroa | |
---|---|
2005 | 13,7 |
2006 | 14,5 |
2007 | 15,2 |
2008 | 15,7 |
2009 | 15,2 |
2010 | 15,5 |
2011 | 17,3 |
2012 | 18 |
2013 | 18,9 |
2014 | 18,9 |
2015 | 19 |
2016 | 19,7 |
2017 | 20,4 |
2018 | 21,4 |
2019 | 22 |
2020 | 22 |
2021 | 23,6 |
2022 | 25,1 |
2023 | 25,1 |
2024 | 25,8 |
Asiantuntijamme aiheesta
Tiina Ruohola
Veroasiantuntija
040 519 8868
Talous ja tutkimus | Arvonlisäverotus, energiaverotus ja muu välillinen verotus EK:n jäsenten yrityskohtainen veroneuvonta