EK selvittää jäsenyritystensä näkemyksiä kyselytutkimuksilla, joiden tuloksia se hyödyntää muodostaessaan edunvalvontakantoja, perustellessaan niitä päättäjille ja tuodessaan yrittäjien näkemyksiä julkiseen keskusteluun.
EK:n yrittäjyysedunvalvonnan tavoitteet pohjautuvat jäsenyrittäjien näkemyksiin. Näiden kartoittamiseen tarvitaan aktiivista tutkimustoimintaa, jotta monimuotoisen pk-yrityskentän tarpeet tunnistettaisiin mahdollisimman kattavasti. Yrittäjyyttä koskevasta tutkimustoiminnasta vastaa EK:n toimiston Yrittäjyys-ryhmä.
Pk-Pulssi on kaksi kertaa vuodessa julkaistava ”pk-barometri”, joka kartoittaa yrittäjien arvioita liiketoimintansa nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä (kysyntä, investoinnit, vienti ja työllistäminen).
EK:n Yrittäjäpaneeli on jäsenkunnasta koostuva tutkimusraati, jonka avulla selvitetään yrittäjien kantoja ajankohtaisiin edunvalvontakysymyksiin ja arvioidaan poliittisten päätösten vaikutuksia pk-yrityksiin.
Kuntaranking-tutkimus julkaistaan joka toinen vuosi ja siinä selvitetään, kuinka vetovoimaisia Suomen eri seutukunnat ja alueet ovat yritysten toiminnan kannalta.
Lisäksi teemme yksittäisiä tutkimuksia ajankohtaisista edunvalvontateemoista. Toteutamme myös yhteistutkimuksia muiden järjestöjen, yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.