Elinkeinoelämän järjestöt: Sote-uudistuksen autettava Suomi nousuun koronan jälkeen

19.04.2021

Hallituksen sote-esitys on parhaillaan eduskunnan valiokuntien puntaroitavana. EK, Suomen Yrittäjät ja Keskuskauppakamari vetoavat eduskuntaan, että sote tulee käsitellä huolellisesti ja kiirehtimättä, koska uudistuksella on mittavat vaikutukset koko Suomen hyvinvoinnille ja kansantaloudelle.

− Kun Suomea viedään kohti koronapandemian jälkeistä elämää, on edessä massiivisia haasteita. Niistä ei voida selvitä, jos avuksi ei oteta yhtä yhteiskuntamme tukirangoista – yrityksiä. Ne kantavat maatamme ja talouttamme, niissä piilee osaamista, halua ja kykyä kehittää ja innovoida, painottaa EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

Suomessa on tuhansia hoiva- ja hoitoalan yrityksiä, jotka tänä päivänä tuottavat hieman alle 20 prosenttia maan julkisista sote-palveluista.

EK, Suomen Yrittäjät ja Keskuskauppakamari painottavat, että kaikkien valmistelussa olevien uudistusten pitäisi tukea Suomen pandemian jälkeistä nousua, yrittäjyyttä, työpaikkojen syntymistä ja ihmisten hyvinvointia. Koronasta toipuva Suomi tarvitsee sote-uudistuksen, joka ottaa kaikki resurssit käyttöön.

− Hallituksen sote-esityksessä ollaan kuitenkin menossa vastakkaiseen – vaaralliseen suuntaan. Sote-lainsäädännön pitäisi kannustaa ja luoda mahdollisuuksia, mutta sen sijaan siinä rajoitetaan tulevien hyvinvointialueiden mahdollisuuksia hyödyntää yksityisiä yrityksiä ja järjestöjä ihmisten hoitamisessa ja hoivaamisessa. Näin tehdään tilanteessa, jossa Suomen väestö vanhenee ja hoidettavien määrä lisääntyy, mutta veronmaksajien määrä vähenee, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Elinkeinoelämän järjestöt huomauttavat, että hyvä sote-uudistus ei onnistu ilman tehokkaimpia ratkaisuja ja vahvaa kehittämisosaamista.

− Näitä yksityisillä palveluntuottajilla on tarjota. On hulluutta vaikeuttaa yritysten ja järjestöjen hyödyntämistä lainsäädännöllä. Päätöksestä kärsisivät erityisesti pienet yritykset sekä tietenkin julkisten terveyspalveluiden varassa olevat ihmiset, jotka jo nyt joutuvat pahimmillaan jonottamaan kuukausia hoitoon pääsyä, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Sote-esitys antaa hyvinvointialueille vastuun huolehtia ihmisten perustuslain turvaamista palveluista. EK:n, Suomen Yrittäjien ja Keskuskauppakamarin mukaan niille täytyy antaa myös valta, jota tarvitaan hyviin tuloksiin pääsemiseksi. Hyviin tuloksiin pääseminen edellyttää, että hyvinvointialueet voivat itse valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivimmat ja kustannustehokkaimmat sote-palveluiden tuottajat, ovat ne sitten julkisia tai yksityisiä.

Eduskunnalla on vielä mahdollisuus tehdä hyvä uudistus, elinkeinoelämän järjestöt painottavat. Hyvät palvelut vaativat, että tarjontaa on riittävästi. Jotta riittävät palvelut saadaan aikaan, on hyvinvointialueille annettava aito mahdollisuus itse päättää, miten palvelunsa hankkivat.

− Suomalaisissa yrityksissä tehdään hienoa kehitystyötä ja hyvää hoitoa tukevia innovaatiota. Annetaan kaikkien suomalaisten hyötyä niistä, EK:n Jyri Häkämies päättää.